Sterling er konkurs

Det islandskeide flyselskapet Sterling Airlines leverer onsdag morgen inn konkursbegjæring. Selskapet har satt alle sine fly på bakken. De som har betalt for billetter fra selskapet får ikke pengene sine tilbake.

«De siste ukene har Sterlings ledelse, styre og hovedaksjonærer kjempet for å holde selskapet flytende. Dessverre forgjeves, og vi har derfor besluttet å inngi konkursbegjæring senere i dag,» skriver flyselskapet på sine nettsider onsdag.
Flyselskapet har satt alle sine fly på bakken, og det er gjort forsøk på å komme i kontakt med alle passasjerer som er berørt av konkursen.

Lavprisselskapet Sterling Airlines har hovedkontor i København. Selskapet ble etablert i 1962, og fra 1995 til 2005 var det heleid av Fred. Olsen, som solgte det til et islandsk investeringsselskap.

Får ikke pengene tilbake
På sin nettside skriver Sterling at kunder som har bestilt billetter direkte på nettet, ikke har mulighet til å få billettene refundert. Dette gjelder også returreisen, og hjemreise med andre flyselskap må stå for egen regning.
Sterling samarbeider med det norske lavprisselskapet Norwegian om en rekke ruter, og selskapet ber kunder som har kjøpt billett gjennom Sterling, men som skal fly med Norwegian, om å ta direkte kontakt med Norwegian.

Sterling gjør sine kunder oppmerksomme på at mange reiseforsikringer ikke dekker konkurs. Kundene oppfordres likevel til å ta kontakt med sine forsikringsselskaper for å få en avklaring på dette spørsmålet.

Finanskrise
I 2007 kunne Sterling bokføre selskapets første driftsoverskudd på mange år, men i år har lykken snudd for selskapet. Ifølge selskapet selv var det den globale finanskrisen tok til slutt tvang dem i kne.

I vinter opplevde Sterling et stagnerende reisemarked. Deretter gikk oljeprisen i været, noe som førte til sterkt økende drivstoffutgifter. Dette førte til store tap for Sterling, opplyser selskapet.

I løpet av sommeren og høsten har Sterlings ledelse gjennomført en spareplan hvor både flåten og mannskapet er redusert, og samtidig har selskapets islandske hovedaksjonær, Nordic Travel Holding, bistått med ny kapital.
Så nådde finanskrisen Island. «I løpet av 3-4 uker var nedsmeltingen av hele det finansielle systemet en realitet, og vår hovedaksjonær kunne ikke fortsette sin økonomiske støtte,» skriver Sterling.