Ny sykmeldingsblankett

1. september lanseres en helt ny sykmeldingsblankett. Den forbedrer kommunikasjonen mellom lege, NAV, arbeidsgiver og pasient/arbeidstaker. 

Dagens sykmeldingsblankett legger ikke til rette for en slik toveis kommunikasjon.

- Tilrettelegging er viktig og ofte avgjørende for å forebygge sykefravær. Den nye sykemeldingsblanketten er et godt utgangspunkt for at både arbeidsgiver, arbeidstaker og sykemelder har nødvendig fokus på muligheten for å tilrettelegge arbeidet. Sykemeldingsblanketten vil også på en god måte kunne inngå som et ledd i dokumentasjonen for at arbeidsgiver og arbeidstaker også har fulgt opp sine plikter i henhold arbeidsmiljøloven, sier ansvarlig for IA-programmet i Arbeidstilsynet, Ken Sletmo.

Arbeidstakeren i sentrum
Lege/sykmelder får gjennom samtaler med arbeidsgiver og arbeidstaker informasjon om hva som er mulig av tilrettelegging for arbeidstakeren på arbeidsplassen. Den nye ordningen vil også gi bedre muligheter for rådgivning og veiledning om hva arbeidstakeren kan gjøre for å være i jobb, uten å opplyse om diagnose. For arbeidstakeren er det en trygghet at arbeidsgiver er informert om hva som er medisinsk forsvarlig.

Arbeidsgiveren på sin side vil være tryggere på at tilretteleggingen ikke forverrer helsesituasjonen.

- Erfaring viser at det er mulig å finne arbeidsoppgaver hvis man ser etter mulighetene. Kanskje kan noen av de belastende oppgavene i jobben fjernes for en periode, eller kanskje det er mulig å gjøre de vanlige arbeidsoppgavene hvis man får jobbe langsommere, sier Ken Sletmo.

To nye elementer
Den nye blanketten har to nye elementer: Avventende sykmelding og mulighet for kommunikasjon gjennom hele sykdomsperioden. Det betyr at hvis arbeidstakeren er i en situasjon hvor han ikke greier å utføre det vanlige arbeidet, så kan lege/sykemelde vurdere en ”avventende sykmelding”. Det fører til at arbeidstaker ikke blir sykmeldt i første omgang, hvis arbeidet blir lagt til rette. Lege/sykmelder bekrefter på blanketten at aktivitet er mulig og beskriver hva som må tas hensyn til, hvor lenge det skal skje og eventuelt også råd om hva som kan gjøres.

Med utgangspunkt i det lege/sykmelder har beskrevet, ser arbeidstaker og arbeidsgiver etter mulige arbeidsoppgaver og skriver dette ned på blankettens del C.