Mer støy på kjøpesentrene

Blir du sliten i hodet av en tur på kjøpesenteret? Nye kjøpesentre bygges med store flater av glass og betong. Det fører til mer støy og stress. 

– Mange nye sentre gir mer klang og støy enn gamle. Lyd er stressfaktor nummer én på kjøpesentre, sier Ingjerd Aaraas i det rådgivende ingeniørfirmaet ÅF Brekke & Strand akustikk.

Hun sier det er flere grunner til at det er blitt mer støy på kjøpesentrene.

– Ofte skal sentrene bygges raskt av store moduler med flatpakkede vegger. Vi tar etter trenden ute i Europa, der de bygger enorme, åpne kjøpesentre med store og harde flater som ikke absorberer lyd.

Dermed blir det romklang av det meste, fra høyhælte sko til prat. Dessuten bidrar rulletrapper og ventilasjonsanlegg til støyforurensningen.

– Problemet er blitt enda større i det siste siden det nå i større grad benyttes glatte himlinger i sentrene, i tillegg til glassvegger og hardt gulv, sier Aaraas.

Fellesområdene verst
Flere undersøkelser viser at støy er den største stressfaktoren for kunder på moderne kjøpesentre. Støy kan føre til at man blir sliten i hodet og opplever at man ikke orker å være på senteret særlig lenge.

– Vi får stadig henvendelser fra kjøpesentre som vil gjøre noe med problemet. Vanligvis legger vi inn lydabsorbenter, støydempende plater, på vegger og i himling, sier hun.

Det er ikke bare kundene som blir slitne av bråk og støy. Verst er det for de ansatte som er omgitt av støy hele arbeidsdagen.

– Mest støy er det i fellesområdene og i de små, åpne butikkene. Mange større butikker er ofte mer innelukket, de etablerer egen akustisk himling og får dermed et bedre innemiljø, sier Ingjerd Aaraas.

Simulerer akustikk
ÅF er en av Europas ledende tekniske rådgivere som blant annet hjelper både byggherrer og entreprenører når nye kjøpesentre skal bygges, eller når eldre sentre bygges om.

– Løsninger som gjøres i etterkant er som regel mer kostbare enn om entreprenøren hadde tenkt på problemet på forhånd, sier Tore Fredriksen, som leder ÅFs virksomhet i Norge.

ÅF jobber med å løse slike problemer i mange land.

– Vi har nå mulighet til å simulere akustiske egenskaper i ulike rom ved hjelp av datateknikk. Det gjør at man kan forutsi de fleste uheldige akustiske effekter og gjøre noe med det allerede i planleggingsfasen.

Mangler regler
– En av de største utfordringene for kjøpesentrene er gulvet. Det skal tåle stor slitasje og må som regel være laget av harde materialer, men det er stor forskjell på hvor mye støy det blir av ulike gulv, sier Ingjerd Aaraas.

Ut over Arbeidstilsynets forskrift om støy på arbeidsplassen, er det nærmest opp til den enkelte utbygger å bestemme akustikken i kjøpesentrene.

– Det er ikke så ofte at man tenker på akustisk utforming av slike bygg. En annen side av saken er at en del som tror at problemet ikke kan løses. Men trivselen til ansatte og kunder er så viktig at dette burde flere gjøre noe med, sier Ingjerd Aaraas.