Boligskryt kan koste dyrt

Det kan straffe seg å skryte for mye i boligannonser og prospekter. Fine ord det ikke er dekning for kan i verste fall føre til heving av kjøpet.

- Mange eiendomsmeglere oppfører seg som klovner i kamp når de lager boligannonser. De gjør alt for å få oppmerksomhet, sier administrerende direktør Christian Dreyer i Eie Eiendomsmegling til Newswire.

Han mener alle parter er tjent med mer nøkternhet. Selv har han nedlagt forbud mot skryteord i overskriftene i egne annonser.

- De som opptrer uetisk tar i tillegg en stor økonomisk risiko, sier Dreyer.

Farlige ord

En oversikt fra Norwegian Claims Link AS, som behandler klagesaker etter bolighandler der det er tegnet eierskifteforsikring, bekrefter at lokkeord kan gi skikkelig baksmell.

- Utleiemulighet, hybel eller mulighet for innredning av loft eller kjeller er livsfarlige uttrykk hvis det ikke formelt sett stemmer. Når slike saker havner i retten har det ført til heving av kjøpet og prisavslag på opp til en kvart million kroner, sier administrerende direktør Arild Pedersen i Norwegian Claims Link.

Også ord som totalrenovert, modernisert, kveldssol, panoramautsikt og høy standard må på farelisten, mener Pedersen.

- Hvis du annonserer med nytt og flott flislagt bad er det ikke nok å lime nye fliser oppå de gamle. Og hvis noe påstås å være vesentlig påkostet må det i det minste være fagmessig utført. Feil bruk av disse betegnelsene har gitt prisavslag på langt over 100 000 kroner, sier Arild Pedersen.

Grovt uaktsomt

En tvist basert på feil ordbruk vil i mange tilfeller være omfattet av det som dekkes under eierskifteforsikringen. Men ved grov uaktsomhet eller bevisst feilinformasjon vil selskapet søke regress fra selger.

- Hvis kjøper klager innhentes kommentarer fra selger og megler. Dette sjekkes mot salgsdokumentene og en fagkyndig vurdering. Hvis selger antas å bli ansvarlig kommer forsikringen til anvendelse, sier Pedersen.

NCL fører drøyt 150 saker for retten hvert år, og får på den måten en god pekepinn på hvordan domstolene vurderer bruken av ord og uttrykk.

- Vi har gjort oss selv en bjørnetjeneste ved å krydre boligsalgsspråket med fraser og påfuglord. Jeg håper alle meglerkjedene vil være med på å snu trenden, slik at bransjen vender tilbake til det sanne og nøkterne, sier Christian Dreyer i Eie Eiendomsmegling.