De fleste kommuner slurver med gjeldsrådgivning

Tre av fire kommuner bryter med sin lovpålagte oppgave om å hjelpe gjeldsofre med veiledning og informasjon. Helt uakseptabelt, mener Forbrukerrådet.

Bare hver fjerde kommune utfører oppgaven på en tilfredsstillende måte, viser en undersøkelser Forbrukerrådet har gjennomført.

- Folk med gjeldsproblemer risikerer å grave seg dypere og dypere ned i gjørma fordi de ikke får den hjelpen de har krav på. Det er fullstendig uakseptabelt, sier direktør i Forbrukerrådet Erik Lund-Isaksen til NTB.

Svarer ikke
Undersøkelsen viser at det er store sprik. Audnedal i Vest-Agder tilbød veiledningstime hos økonomisk rådgiver to timer etter henvendelsen, mens i Steinkjer i Nord-Trøndelag var ventetiden opptil seks måneder.
- Ære være de kommunene som tar dette alvorlig. De andre kan skamme seg og bør gå hjem og gjøre en bedre jobb, sier Lund-Isaksen.

Forbrukerrådet sendte e-poster fra et fiktivt gjeldsoffer til alle landets kommuner, samt alle bydelene i Oslo. Noen kommuner svarte ikke på henvendelsen i det hele tatt, andre brukte urimelig lang tid på å svare, mens atter andre svarte på noe helt annet enn det de ble spurt om.

Medfølelsen varierer
Det var også stor forskjell i måten gjeldsofferet ble møtt på. Noen var imøtekommende og medfølende, mens andre var blankt avvisende.

«Det var klokt av deg å ta kontakt med oss.», skriver Alna bydel i Oslo.
«Nå trekker vi pusten og tar fatt.», er beskjeden fra Vinje i Telemark
«Du kan ikke sende e-post med slike henvendelser.», heter det fra Stranda i Møre og Romsdal.

«Sosialkontoret besvarer ikke mailer», svarer Eidsberg i Østfold.
Flere rådgivere ga detaljert informasjon om hva de kan hjelpe med og hvilken informasjon de trenger om gjeld, inntekt, boforhold og lignende som gjeldsofferet bør ha med seg til samtaletimen. Andre ga ingen slik informasjon.

- Mangler forståelse
Lund-Isaksen tror noe av årsaken til at det svikter hos mange, er at kommunene ikke har tatt innover seg at mange nordmenn sliter med gjeld, og at det kan bli flere i tiden som kommer.

- Forrige gjeldskrise kom overraskende på oss, og det offentlige apparatet var veldig fomlete. Derfor ble kommunene pålagt denne oppgaven, slik at folk skulle ha et sted å gå neste gang, sier Lund-Isaksen. Han peker på at blant annet Kredittilsynet og sentralbanksjefen har advart mot mulige gjeldsproblemer for enkelte grupper.

- Derfor er det litt sjokkerende at så mange kommuner ikke får det til å fungere, legger han til.