Slutt på gratisturer?

En rekke bedrifter i byggenæringen er nå i ferd med å revurdere sine planer i forhold til events og gratisturer. Det betyr at det kan bli glissent på mange idrettsarrangement i vinter. Mange planlagte flyreiser blir innstilt. Og mange tusen hotellsenger kan bli kansellert.

Det er redselen for å bli tatt for korrupsjon som nå gjør at mange bedrifter kvier seg for å fortsette sine rundhåndende kundepleie-opplegg. Skattemyndighetene har lenge vært opptatt av de mange frynsegodene som er gitt gjennom utallige opplegg til idretts- og kulturarrangementer rundt om i verden. Det som oftest har vært rene smøreturer, har ikke hatt det faglige innhold og program myndighetene krever. Det har vært for mye fest og moro. Etter at Økokrim nå også er kommet på banen etter at de nye korrupsjonslovene er kommet på plass, gjør at svært mange større leverandører er i ferd med å forandre sin policy på dette området. Man tør simpelthen ikke å fortsette som før. Gaven for stor Det å definere kundepleie er i dag ikke noen enkel sak. Men det er helt opplagt at det etter loven ikke lenger er spiselig å sende hundrevis av kunder til ulike idrettsarrangement eller hva det nå måtte være som et ledd i kundepleie. Mange slike opplegg har kostet tusenvis av kroner for hver av dem som er invitert. I dag blir slike gaver betraktet å være alt for store i forhold til det loven setter som rimelig. Det er forskjell på en flaske rødvin, en blomsterhilsen eller en konfekteske og en tur til mange tusen kroner. Byggeindustrien vet at det på bransjehold både innen leverandørindustrien og byggevarehandelen har vært diskutert hva de nye bestemmelsene innebærer og man har forsøkt å finne felles svar. Så langt er det ikke konkludert. Spesielt innen leverandørleddet har det lenge vært stor irritasjon over mange av de opplegg byggevarehandelen har hatt ansvaret for. Årsaken er at store deler av regningene for de ulike event-tiltakene har havnet nettopp hos produsentene. Det er ellers blitt en helt annen oppmerksomhet rundt dette med de mange gratisturene, ikke minst blant de store entreprenørene som er redd for at deres medarbeidere kan bli utsatt for utidig press med å velge nettopp de produkter og varer som forhandles gjennom den bedriften som har invitert til tur. Også innen offentlig sektor er dette blitt en stor sak. Mange kunder forlanger i dag selv å betale for de turer de mener at de har et faglig utbytte å være med på. Ellers er regelen at man sier nei takk til slike turer. Gardermoen en torsdag Dersom man foretok en utspørring på hovedflyplassen på Gardermoen en vanlig torsdag om hvor mange som betaler sin billett selv til det bestemmelsesstedet som man skal til, vil svaret være opplagt. En stor andel av dem som reiser fra Oslo på en slik dag for å være med på ett eller annet arrangement, har ikke betalt selv. For reiselivet og for hotell/restaurantnæringen vil det som nå skjer selvsagt kunne få dramatiske følger. Spesielt vil mange av de selskapene som har satset nettopp på slike events kunne tape stort. Mange av dem har allerede betalt i dyre dommer for hotell og opplegg i de land man skulle besøke. Stort behov for informasjon Vi føler at det er et enormt behov for informasjon om hva som er konsekvensene av det nye regelverket. På Byggedagen den 14. mars neste år er dette et av temaene som skal drøftes. Det å være til stede der vil derfor være viktig. På den annen side vil også dette påvirke det budsjettarbeide som mange bedrifter nå er i ferd med å avslutte for 2007. Events har vært en viktig måte å få kunden i tale på, men dersom regelverket gjør at risikoen med å fortsette slike opplegg blir for store, må man satse på andre tiltak. Flere bedrifter har igjen begynt å satse på mer tradisjonell annonsering. Mange putter etter hvert også inn mye penger i de nye mulighetene internett gir.