Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vil bruke 510 milliarder kroner på riksveiene

Illustrasjonsfoto

Publisert: 19.03.2021 12:29. Sist endret: 19.03.2021 12:36.

Regjeringen har lagt til grunn 510 milliarder kroner til riksveier i ny Nasjonal transportplan 2022-2033 (NTP). Det er lagt opp til 440,6 milliarder kroner til Statens vegvesen og 69,4 milliarder kroner Nye Veier AS.

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Daglig leder tiltalt for grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold: - Særdeles skjerpende omstendigheter

  • Ny daglig leder i Opplandske Betong

  • Nye Veier og Veidekke i gang med ny jernbanebru i Brumunddal

Nettleder

Vil bli et koronavalg

Les også:

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen
  • Daglig leder tiltalt for grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold: - Særdeles skjerpende omstendigheter
  • Ny daglig leder i Opplandske Betong
  • Nye Veier og Veidekke i gang med ny jernbanebru i Brumunddal
  • Ny rapport: Energieffektivisering kan frigjøre mer energi enn all norsk vindkraft
  • Senneset med prognoser frem mot 2030 i sin siste analyse-fremleggelse
  • Vegvesenet overleverte føringsveg til Statnett - vekk frå Sotrasambandet
  • Maxbo tester live shopping med videomøte i byggevarehusene
  • Christoffer Hansen ny distriktssjef i Cembrit
  • Ski Bygg har blitt til XL-BYGG
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorArve Brekkhus

- Med denne planen skal vi fortsette den storstilte satsingen på utviklingen av norske veier. Staten har ansvaret for å forvalte riksveiene i Norge, og det bærer denne planen selvsagt preg av. Vi skal investere for å sikre nye, bedre og trygge veier. Vi styrker også innsatsen på drift, vedlikehold og fornying for å ta vare på de veiene vi har i dag, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Det er lagt til grunn om lag 315 milliarder kroner til investeringer på riksveier. Til drift og vedlikehold er det lagt til grunn nærmere 100 milliarder kroner.

Nye Veier får 11 nye strekninger overført til sin portefølje. Regjeringen vurderer også å overføre Ringeriksbanen og E16 Høgkastet–Hønefoss, det såkalte fellesprosjektet FRE16, til selskapet.

- Vi må ta vare på det vi har, og sørge for å få mest mulig igjen for fellesskapets penger. Derfor prioriterer vi flere utbedringsstrekninger i ny Nasjonal transportplan, sier Hareide.

- Enkelt fortalt betyr dette å utbedre veien framfor å bygge helt nytt, der det er tilstrekkelig for å gi et godt tilbud til trafikantene, heter det i meldingen.

- Dette er mye rimeligere, vil gjøre veiene mer trafikksikre og bedre, og samtidig bidra til mindre negative konsekvenser for klima og miljø, sier samferdselsministeren.

13 utbedringsstrekninger prioriteres for oppstart i første seksårsperiode:

- E6 Grong–Nordland grense, Trøndelag fylkeskommune

- Rv. 80 Sandvik–Sagelva, Nordland fylkeskommune
- Rv. 94 Mollstrand–Grøtnes og Akkarfjord–Jansvannet, Troms og Finnmark fylkeskommune

- Rv. 3 Østerdalen, Innlandet fylkeskommune

- Rv. 7 Ørgenvika–Svenkerud, Viken fylkeskommune

- Rv. 52 Gol–Vestland grense, Viken fylkeskommune

- Rv. 41 Treungen–Vrådal, Vestfold og Telemark fylkeskommune

- E134 Helganeskrysset–arm Husøy, Rogaland fylkeskommune

- E39 Bergsøya–Øygarden, Møre og Romsdal fylkeskommune

- E39 Hjelset–Bjerkeset, Møre og Romsdal fylkeskommune

- Rv. 9 Setesdal, Agder fylkeskommune

- Rv. 42 Gamle Eigerøyveien–Hovlandsveien, Rogaland fylkeskommune

Statens vegvesen har ansvaret for disse strekningene. Mulige utbedringer kan være å rette ut svinger, gjøre kryss mer oversiktlige, veien bredere og lignende.

Regjeringen har lagt til grunn nærmere 100 milliarder kroner til drift og vedlikehold av riksveiene. I tillegg har er det lagt til grunn 11,4 milliarder kroner til fornyingstiltak i første seksårsperiode.

- Det er på tide at fylkesveiene får et løft. I tillegg til alle midlene fylkeskommunene bruker på sine veier, prioriterer vi ytterligere tilskudd i ny Nasjonal transportplan. Vi oppretter en ny tilskuddsordning for fylkesveier og styrker satsingen på utbedring av tunneler. Til sammen har vi lagt opp til en økning på 16 milliarder kroner. Da legger vi til rette for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene, sier samferdselsministeren.

Regjeringen har lagt til grunn 13,2 milliarder kroner i friske midler året til den nye tilskuddsordningen. Dagens søknadsbaserte tilskuddsordning på 175 millioner kroner i 2021 legges om og blir en del av den nye ordningen. Det betyr at det totalt er lagt opp til 15,3 milliarder kroner til ordningen.

Når det gjelder utbedringer av tunnelene, legger regjeringen opp til en økning på 2,7 milliarder kroner. Med økningen, er det lagt til grunn 6,5 milliarder kroner til tunnelutbedring på fylkesveier i Nasjonal transportplan.

Statens vegvesen vil forvalte den nye tilskuddsordningen. Det vil bli lagt opp til at midlene fordeles mellom fylkeskommunene med utgangspunkt i vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. Fylkeskommunene skal selv prioritere veier til tilskuddsordningen. Det skal være to kriterier for veiene som velges: Forstørring av bo- og arbeidsmarkedsregioner og viktige næringsveier.

- Med disse to kriteriene legger vi til rette for økt tilgang på arbeidskraft og kompetanse. Det bidrar til verdiskaping. Velfungerende næringsveier er også avgjørende for bedrifter. Med nesten 45 000 kilometer fylkesveier, er det mange å ta av. Her har fylkeskommunene en viktig jobb å gjøre, sier Hareide.

Siden det er fylkeskommunene som har ansvaret for fylkesveiene, stiller regjeringen krav til egenandel. Fylkeskommunene må stille med en egenandel som er minst like stor som den statlige andelen. Med dette legger regjeringen til rette for å redusere vedlikeholdsetterslepet også på fylkesveiene.

- Bompenger gir oss en mulighet til å realisere flere prosjekter i hele Norge. Vi må samtidig sørge for at det ikke er mer bompenger enn det som er akseptabelt for folk. I ny Nasjonal transportplan reduserer vi bompengeandelen for investeringer på riksveiene. Bompenger står for 28 prosent av midlene til investeringer. Et akseptabelt nivå, som hjelper oss å gjennomføre den store satsingen på vei, sier samferdselsministeren.

I tillegg til om lag 315 milliarder kroner til investeringer på riksveiene, kommer 123 milliarder kroner i bompenger. Dette er 28 prosent. I NTP 2018-2029 er andelen 29 prosent.

Nøkkelord:

Anlegg, NTP
 

Bransjeaktører positive til royal-forslag

 

Departementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse
i royalsaken

 

Daglig leder tiltalt for
grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold:
- Særdeles skjerpende omstendigheter

 

Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

 

Renta kjøper alle aksjer i Byggesystemer

Annonsørinnhold
 

Ny software forenkler prosesser og håndtering av miljøkrav
- ved hjelp av digitale produktdata


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen