Arild Hermstad (MDG) er byråd for byutvikling. Foto: Oslo kommune

Byrådet i Oslo sier ja til Bane NORs planer om nye jernbanespor - verneverdige hus må fjernes

Byrådet støtter Bane NORs planer om å bygge nye jernbanespor mellom Oslo S og Bryn. Utbyggingen skal bedre togtilbudet til en million reisende, men har møtt sterk motstand lokalt.

De nye jernbanesporene i hovedstaden skal gi bedre kapasitet og punktlighet for togtilbudet i Østlandsområdet. Ifølge byrådet vil tiltaket sammen nytt signalsystem kunne bedre situasjonen for opp mot én million reisende.

Byråd for byutvikling Arild Hermstad (MDG) sier i en pressemelding at Brynsbakken i dag er en flaskehals og han beskriver utbedringen som et nøkkelprosjekt for å få flere togavganger og færre forsinkelser i Oslo og Østlandsområdet.

- Hvis vi ikke gjør dette nå vil det måtte utsettes til 2031 noe som vil være ganske ødeleggende for miljø- og klimamålene for Oslo og hele regionen, sier Hermstad i meldingen.

Motstanden lokalt har vært stor, og det har vært omfattende bemerkninger i saken fra interesseorganisasjoner, privatpersoner og private foretak.

Ifølge sakspapirene fra byrådet er bekymringene i hovedsak knyttet til støy i driftsfasen, støy, støv og vibrasjoner i anleggsfasen, konsekvenser for trafikk i tilstøtende veinett, konsekvenser av anleggstrafikk i området, tverrforbindelser i anleggsfasen og i permanent situasjon, forslag til bruk av arealer mellom sporene og bevaring tursti, Jernbanetrappa og av husene på «Hylla», Jernbanetrappa og turstien «Tranga». Hylla er et trehusmiljø på kanten av Vålerenga, mellom Vålerenga kirke og Kværnerdalen.

Det har også vært fremmet krav om ytterligere utredninger av lokkløsninger eller tunnelløsninger.

- Dette er en krevende sak som mange i lokalmiljøet har engasjert seg i, og vi snakker om store endringer i området som innebærer at beboerne på den såkalte «Hylla» må flytte og trehusene fjernes. Fire skal bevares. Det er synd at man ikke klarte å finne en løsning der bevaring av flere av husene lot seg gjennomføre, men vi mener likevel gevinsten for opp mot en million reisende veier tyngre, sier Arild Hermstad i meldingen.

Han sier videre at han har forståelse for at folk i området er bekymret for støy og ristninger. 

- Denne ombyggingen vil gjøre at all infrastruktur skiftes ut og det vil totalt sett gi en bedre situasjon enn i dag, ifølge Bane NOR. Byrådet har vektlagt overfor Bane NOR at det må gjennomføres støyreduserende tiltak som i praksis ivaretar beboere i området. Vi har også bedt om at Bane Nor ser på muligheten til å flytte en truet planteart som er funnet i området, sier han. 

Reguleringssaken for Brynsbakken skal behandles i bystyrets møte 24. mars