Illustrasjonsfoto: Knut Opeide/Statens vegvesen

Vegvesenet skal teste prestasjonsinnkjøp og varsler flere totalentrepriser

Større utbygginger vil gi flere totalentrepriser, varsler Statens vegvesen. Byggherren ønsker også å prøve ut prestasjonsinnkjøp, såkalt best value procurement, i fremtidige konkurranser.

Statens vegvesen har vært gjennom store endringer i både origansasjonen og i prosjektporteføljen.

Mandag inviterte byggherren entreprenører, industri og rådgivere til en digital bransjedag for å svare på spørsmål og fortelle hvordan de ser for seg veien videre.

Kontrakter med forhandlinger

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen under den digitale bransjedagen. Skjermdump.

Alle de tre første innlederne på bransjedagen, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, divisjonsdirektør Kjell Inge Davik og leder for kontrakt og marked, Bente Johnsen Aase, la vekt på at Vegvesenet har store håp knyttet til lengre utbyggingsstrekninger og tidligere involverting av bransjen.

– Vi skal få nytten opp og kostnaden ned gjennom å se på trasevalg og standardvalg. Vi vil involvere både entreprenører, rådgivere og industri på et tidligere tidspunkt enn hva som har vært normalt for Vegvesenet tidligere. Veldig mange av kontraktene, faktisk de aller fleste, vil være kontrakter med forhandlinger. Erfaringen vår er det er en veldig god måte for både entreprenører, rådgivere og byggherrer og komme tett på hverandre på, sa utbyggingsdirektør Kjell Davik under bransjedagen.

Miljø- og klimaambisjoner

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland under Statens vegvesens digitale bransjedag. Skjermdump.

Statens vegvesen understreket også at Vegvesenet har høye klima- og miljøambisjoner fremover.

– Vi skal være en pådriver for at Norge når sine klimamål innen 2030. Det vil merkes i kontraktene, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Hun understreket i likhet med Davik viktigheten av å få både industri, entreprenører og rådgivere tidlig inn i prosjektene.

– Vi ønsker mer vekt på andre ting enn kun pris i kontraktene våre. Vi må få inn ny materialteknologi i både veinormaler og kontrakter. Vi må tenke på hvordan vi bygger veiene våre på en sikker og seriøs måte, sa Ingrid Dahl Hovland.

Flere totalentrepriser

Leder for kontrakt og marked i utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen, Bente Johnsen Aase, under Statens vegvesens digitale bransjedag. Skjermdump.

Leder for kontrakt og marked, Bente Johnsen Aase i utbyggingsdivisjonen, sier bransjen kan forvente seg flere større kontrakter med en lengre kontraktsperiode enn det man i snitt har sett tidligere.

En endring prosjektstørrelser vil også føre til en endringer i kontraksformene.

– Vi bruker mest utførelsesentrepriser i dag, men vi ser at med store og komplekse prosjekter vil vi også måtte bruke andre kontraksformer. Fordeling av risiko er viktig, og da vil økt bruk av ulike former for totalentrepriser også være et naturlig valg for mange av prosjektene. Vi har også gode erfaringer med blant annet OPS og samspillskontrakter, og når det gjelder rådgiverne vil vi i stor grad benytte oss av rammeavtaler selv om også noen prosjekter vil bruke egne kontrakter, sa Bente Johnsen Aase.

Vil teste BVP

Ifølge Aase vil Vegvesenet jobbe med konfliktreduserende tiltak i kontraktene. De kommer også til å teste ut prestasjonsinnkjøp, eller såkalt best value procurement (BVP), i sine anskaffelser fremover.

BVP er en metode for prosjektstyring og innkjøp der leverandørens kompetanse og prestasjon blir vektlagt.

– Vi må forbedre kontraktsmodellene våre. Vi ønsker mer forutsigbarhet og reduksjon av risiko for partene, og vi tror dialog og forhandlinger gir oss den muligheten. Vi kommer til å ta i bruk best value procurement (BVP) fremover. Det har vi ikke gjort i Vegvesenet tidligere. Det blir veldig spennende med et nytt verktøy i verktøykassa, sa Aase, som avsluttet sitt innlegg med at Vegvesenet vil jobbe for å opprettholde bredden i det norske entreprenørmarkedet – blant annet gjennom å redusere usikkerhet til konkurranseregler og arbeidsfellesskap.