Kjøreturen inn på den lille stikkveien på 100 meter kostet kranfirmaet nesten 80.000 kroner i gebyr. Foto: Statens vegvesen

Denne ryggeturen med 13,9 tonn i overlast kostet kranfirmaet 79.800 kroner

En 100 meter lang ryggetur med mobilkran inn på stikkvei kostet kranfirmaet 79.800 kroner i gebyr.

Mobilkranfirmaet hadde gjort alt lovlig inntil den rygget seg ned i en kort stikkgate i et byggefelt i Askøy. Den var da på vei mot et nybygg for å gjøre et enkelt løft, men ble stoppet av Statens vegvesen i en trafikkontroll.

Da oppdaget Vegvesenet at kranfirmaet ikke hadde nødvendige dispensasjoner på plass for akkurat denne lille stikkveien. 

Lovlig vekt for en mobilkran var 24 tonn, mens kranen som ble stoppet hadde en vekt på 37,9 tonn. Med overlast på 13,9 tonn endte kranfirmaet dermed opp med et gebyr på 79.800 kroner.

- Det er ikke akkurat vanlig kost at vi deler ut gebyrer i denne størrelsen, men det skjer fra tid til annen. Veien der mobilkranen befant seg på er en såkalt Bk8-vei. Dersom en så stor kranbil skal kunne kjøre på en sånn vei, må den ha tillatelse på forhånd. Det hadde ikke dette firmaet på plass, sier kontrollør Knut Sylta i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

Bransjeutfordring

Den daglige lederen i selskapet som fikk gebyret sier de handlet i god tro, men han ønsker ikke å kommentere saken overfor Byggeindustrien.

Han viser til  Kranutleiernes Landsforening for en generell kommentar på vegne av bransjen. 

Knut Nordås i Kranutleiernes Landsforening sier på generelt grunnlag at dispensasjonssøknader og treghet i saksbehandling fra kommunene er en stor utfordring for bransjen.

- Det er sikkert mye som kunne blitt sagt om saken fra Askøy, men vi vil ikke kommentere konkret på den i media nå. Men dispensasjoner og manglende svar fra kommunene er et stort problem for bransjen, sier han.

Ifølge Nordås er det som oftest regelen og ikke unntaket at de ikke får svar på søknadene de sender inn.

- Vi kjører ikke ut på veiene for gøy, men fordi vi har oppdrag som er viktige for oss og for kundene våre. Det blir delt ut overlastgebyrer i transportbransjen hver eneste dag, og det er et stort problem for bransjen at kommunene og fylkeskommunene ikke har et apparat på plass for å gi ut nødvendige dispensasjoner, sier Knut Nordås.

Enklere på hovedveiene

Han sier dette er et problem som gjelder de kommunale- og fylkeskommunale veiene, ikke på hovedveiene.

- Statens vegvesen er blitt veldig flinke til å følge opp  dispensasjonssøkandene fra bransjen, men fylker og kommuner har ikke kapasitet. Dette er noe vi kommer til å følge opp i foreningen, sier Nordås.

Det var NRK som meldte om den kostbare ryggeturen først.