Det skriver Vegvesenet i en pressemelding tirsdag.
– Ideen er at den som først ankommer et skadested tar frem mobiltelefonen og begynner å filme. Alt vedkommende trenger er en lenke som vi kan sende ut til alle mobiltelefoner som befinner seg i området hvor ulykken har skjedd, forteller prosjektmedarbeider Tomas Levin i Statens vegvesen.
Viktig informasjon
Systemet er utviklet i samarbeid med Norwegian Research Centre (NORCE).
Live-video fra et skadested kan, ifølge pressemeldingen, være nyttig for nødetater og vegmyndigheter, som da gis tilgang til informasjon de ellers måtte ha vært på stedet for å få.
– Med dette systemet kan vi følge med bergingskjøretøy på vei inn til et skadested, samtidig som live-bilder fra området kan gi oss informasjon for eksempel om hvilket utstyr vi trenger for å få ryddet vegen og åpnet for trafikk igjen. Dermed kan vi få gjort jobben fortere enn vi ellers ville ha kunnet gjøre, sier seniorforsker Njål Borch i NORCE.
Etiske utfordringer
Statens vegvesen har denne vinteren prøvd ut systemet fra ende til ende, med live-video fra et konstruert skadested, direktesendt til en kommandosentral, som i den virkelige verden kan være Vegtrafikksentralen eller politiets operasjonssentral, heter det i pressemeldingen.
– Selve teknologien ser ut til å fungere veldig bra, men samtidig reiser den noen etiske og regulatoriske utfordringer. Hvordan kan vi sende folk inn for å dokumentere på det som kan være et potensielt farlig skadested? Dette er scenarier vi må tenke nøye gjennom, sier Tomas Levin.
Borealis er et forsknings- og utviklingsprosjekt som foregår på E8 gjennom Skibotndalen i Troms. Her tester og utvikler Statens vegvesen intelligente transportsystemer (ITS), i samarbeid med en rekke private aktører.
Se Vegvesenets video om prosjektet her:
- Nøkkelord
- Statens vegvesen