Administrerende direktør Bjørn Melheim i Cramo.

Derfor valgte en utleieaktør å ta tempen på innovasjonsgraden i hele byggenæringen

Utleieselskapet Cramo har målt innovasjonstemperaturen i byggenæringen. Nå høster utleieselskapet ros fra både bransjeaktører og fagfolk utenfor bransjen for initiativet.

Innovasjonsbarometeret for byggeæringen ble presentert under et forkostseminar på utestedet MESH i Oslo fredag morgen.

Rundt 70 personer fra bransjen møtte frem for å høre paneldebatt og få mer informasjon om funnene fra undersøkelsen som Cramo har fått gjennomført i samarbeid med Norstat.

Nærmere 200 store og små bedrifter fra hele byggenæringen har deltatt i undersøkelsen.

BNL-sjef Jon Sandnes og professor i kreativitet ved Høyskolen Kristiania, Erik Lerdahl.

– Det er veldig gøy at Cramo har tatt en sånn rolle. Alle deler av verdikjeden er viktige, og at en utleieaktør tar den innovasjonsposisjonen som de nå gjør, er et eksempel til etterfølgelse for andre i byggenæringen, mener administrerende direktør Jon Sandnes i Byggenæringens landsforening til Byggeindustrien. 

Og BNL-sjefen tror det kan gi resultat.

– Det bidrar til økt oppmerksomhet rundt innovasjon for andre i verdikjeden, noe som igjen kan gi økt innvosjonsgrad i bransjen.

BNL-sjefen får støtte av Erik Lerdahl, professor i kreativitet ved Høyskolen Kristiania. Han mener Innovasjonsbarometeret gir et godt underlag for å bore videre i et tema som er viktig for både byggenæringen og andre næringer.

– Undersøkelsen sier noe om hvordan bransjen fanger opp ideer, om det finnes gode systemer og om det finnes en opplæringskultur i bransjen. Resultatene fra undersøkelsen, tyder jo på at bransjen ikke er gode nok på akkurat det siste punktet, sier Erik Lerdahl til Byggeindustrien.

Lerdhal mener innovasjonsundersøkelsen kan være en god start på noe større.

– Nå bør man jo dykke enda dypere ned i dette og se på hvordan man konkret jobber med kreativ kompetanse og finne ut hvilket idéarbeid som pågår internt i organisasjonene. Hvordan utvikler man ideer og hvordan lander man dem? Finnes det for eksempel noen ansatte som retter blikket ut av bedriften for «å stjele» ideer fra andre, spør Lerdahl.

Professoren advarer samtidig mot at informasjonen fra undersøkelsen blir liggende å støve ned i en skrivebordsskuff eller at den nylanserte nettsiden Informasjonsbarometeret.no blir liggende død.

– Dette er kunnskap bør spres, og jeg skulle ønske at det offentlige støttemiddelapparatet var en del av det. Jeg mener for eksempel at Innovasjon Norge eller en annen statlig virksomhet, burde tatt del i dette kartleggingsarbeidet. Her finnes det veldig mye verdifull informasjon som ikke bare er interessant for byggenæringen, men også for andre bransjer, sier Lehrdal.

Vil jobbe over tid

Cramos administrerende direktør Bjørn Melheim ønsker å  unngå at innovasjonsbarometeret blir en engangsaffære.

– Vi har tenkt å gjøre dette flere ganger. Ambisjonen er å gjøre det årlig, så får vi se om det er for hyppig eller om det bør gå noen år imellom hver gang. Men vi mener det vil være svært interessant å gjøre analyser over en lenger periode for å se hvordan bransjen jobber med innovasjon over tid, sier Bjørn Melheim til Byggeindustrien.

– Hvorfor er det en utleieaktør som dere som tar dette initiativet for næringen? Det kommer kanskje fra et litt overraskende hold i verdikjeden?

– Det er spennende for oss, og vi gjør flere ting om dagen som går litt over det vi vanligvis gjør. Men først og fremst handler dette om å lære og for å skaffe oss større innsikt i hva næringen er opptatt av, sier Melheim.

– I tillegg har vi en strategi i selskapet som sier at vi skal ligge i forkant og utvikle vår egen bransje. Vi tenker mye innovasjon selv, vi er opptatt av å skape nye tjenester og løsninger i samarbeid med våre kunder, og da har det vært naturlig å følge det opp konkret med dette arbeidet. Men jeg skal innrømme at vi tenkte lenge internt før vi landet på at vi ville gjennomføre prosjektet, sier Cramo-sjefen.

– Det er jo et innovasjonsarbeid i seg selv. Er det synligheten og publisiteten dere oppnår gjennom dette barometeret som er det viktigste utbyttet for dere?

– Vi har en klar strategi på at vi skal gjøre bransjen vår mer attraktiv. Vi trenger ny kompetanse og bransjen vår har slitt med lite mangfold over mange år. Vi tror dette kan bidra til å vise at det skjer veldig mye spennende, både hos oss og innenfor utleiedelen av bygg og anlegg. Det vil ha en stor verdi for oss, også når vi skal ansette nye medarbeidere til Cramo, mener Melheim.