Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var hos Norconsult fredag og møtte en rekke aktører fra rådgiverbransjen.

Solvik-Olsen tror på eksport av norsk samferdselskompetanse

Ketil Solvik-Olsen er glad for at norske entreprenører og rådgivere har vist seg konkurransedyktige mot europeiske og kinesiske konkurrenter. Nå håper statsråden at det er norsk anleggsbransje sin tur til å bli fryktet i Europa.

Fredag ettermiddag var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i to timer hos Norconsult for å møte RIF og en rekke aktører i rådgiverbransjen for å lære mer om hvordan rådgiverne jobber og hvordan de tar i bruk ny teknologi i norsk vei og jernbaneutbygging.

– Jeg får mye kunnskap av å se det praktiske arbeidet som de gjør. Det ene er presentasjonene jeg får, det andre er å se ting i praksis og se hvordan ulike aktører sitter og jobber sammen. Tilbakemeldingene er positive og det gjør meg trygg på at vi er rett spor på mange områder. Så vil det alltid være ulike syn på ting som kontraktstyper og hvor store og små prosjektene skal være, men rådgiverbransjen viser at de har levert og at de er glade for utfordringene som har kommet, sier Ketil Solvik-Olsen om den store omveltningen som har vært i norsk samferdselsektor med inntoget av Nye Veier og mer utstrakt bruk av totalentrepriser.

Store praktiske konsekvenser med totalentreprise

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Per Kristian Jacobsen, konsernsjef i Norconsult, sier større og flere totalentrepriser har krevd omstilling blant rådgiverne.

Omstilligen har blant annet ført til at rådgiverne i større og større grad jobber direkte for entreprenører i stedet for byggherrer som Statens vegvesen og Bane NOR.

I Norconsult og andre rådgiverselskaper merker de den endringen på kroppen. 

– Erfaringene er veldig interessante. Det er veldig annerledes å jobbe i en totalentreprisemodell. Du kommer tettere på og det går fortere. Du må prosjektere mens det bygges, men det gjør også at man har større muligheter til å påvirke løsningene, sier konsernsjef Per Kristian Jacobsen i Norconsult til Byggeindustrien.

– Satt på spissen så satt vi tidligere i to år hos Vegvesenet og prosjekterte, så gikk de tegningene over til noen andre som bygde og så hadde vi litt oppfølging ute på byggeplass. Nå kommer du inn med en entreprenør som du har vunnet oppdraget med, og du sitter i samme båt og alt haster. Det får store praktiske konsekvenser.

– Dere har måtte omstille dere som en følge av endringene, med andre ord?

– Vi ser at vi trenger litt andre egenskaper utover det å være faglig dyktig. Du må også være i stand til å se de praktiske elementene der og da ute i terrenget. Så vi ser at vi trenger folk som i tillegg til å være faglig dyktige, også er gode til å samarbeide og kommunisere. Det trengs for å kunne delta i entreprenørens arbeid på en meningsfull måte. For det er ganske annerledes å være ute enn å sitte på kontor. Det synes mange av våre folk er spennende, men det er også noen som synes det er litt slitsomt, innrømmer Norconsult-sjefen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Ketil Solvik-Olsen møtte RIF og rådgiverbransjen, og fikk også innføring i både Nye Veier- og Bane NOR-prosjekter hos Norconsult.

Tror på eksport

 Solvik-Olsen, som tidligere har blitt beskyldt av opposisjonen for å invitere kinesere inn i det norske markedet, la ikke skjul på at han var glad for at norske entreprenører og rådgivere har taklet  omstillingen og vist seg å være konkurransedyktige mot både kinesiske og europeiske konkurrenter.

Samferdselsministeren mener de norske aktørene har alle forutsetninger for å snu situasjonen på hodet og bli en viktig eksportvare. Og Solvik-Olsen tror nettopp totalentreprisemodellen og de store kontraktene på sikt kan vise seg på bli ett av konkurransefortrinnene til de norske utenfor Norge.

– I oljeindustrien lærte vi av amerikanerne, og så begynte vi å bygge selv og endte opp med bli ledende på en del områder innenfor offshoreteknologi. Det bør vi også se innenfor rådgiver- og bygg- og anleggsbransjen. Nå får vi langt større prosjekt som gjør at vi klarer å få lavere kostnader gjennom å involvere og samarbeide på en bedre måte og ikke minst med digitale verktøy, sier Solvik-Olsen og utdyper hvorfor han tror utsiktene for de norske aktørene kan være lyse utenfor landegrensene:

– Vi er en nasjon med mange smarte folk som ikke nødvendigvis er veldig høyt betalt i forhold til den kunnskapen vi har. Vi har en bransje som er veldig god på å ta ansvar, tilpasse seg og jobbe med prosjekt uten hele tiden å måtte gå opp og ned i et hierarki. Vi er blitt veldig flinke på digitale verktøy, noe som gjør at vi kan konkurrere om totalløsninger som ikke nødvendigvis kun skal handle om lavest mulig pris, men som også handler om hele verdien og nytten av et prosjekt, sier Solvik-Olsen.

– Kommer vi dit at kompetansen vår gjør at det ikke er gravemaskinførerens lønn vi konkurrerer på, men andre ting, så bør det heller bli vi som blir fryktet i Europa fremfor at vi skal sitte å frykte at det kommer utenlandske entreprenører hit, slår han fast.

Ny teknolgi

– Ketil Solvik-Olsen mener den norske bransjen har potensial til å bli fryktet i Europa. Dere er allerede store i land som Sverige og Danmark, er dette en utvikling Norconsult ser komme?

– Ja. Det er fullt mulig. Mye av veksten vår kommer allerede fra Sverige og Danmark og vi tror Norden blir et viktig vekstområde for oss framover. Vi leder allerede an i utviklingen innen teknologi og samarbeidsformer, og løser noen av verdens største og mest kompliserte samferdselsprosjekter. Ta for eksempel Rogfast, som blir både verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. I tillegg har vi allerede bidratt på en rekke store internasjonale vannkraftprosjekter, sier Jacobsen.

Fornøyd med dialog

Møtet med Solvik-Olsen fredag var en oppfølging av et møte RIF og rådgiverbransjen hadde hos statsråden i februar der rådgiverne snakket om de store endringene som har kommet i bransjen med blant annet gjennom etableringen av Nye Veier.

Rådgiverne er fornøyd med at statsråden tar seg til tid å møte bransjen.

– Det engasjementet han har for hele samferdselssektoren er veldig viktig for vår bransje. Det framstår som ekte, og ikke minst så holder han interessen oppe over tid. I tillegg er han nysgjerrig og nyskapende både når det gjelder ny teknologi, men også når det kommer til måten vi organiserer oss på. Han utfordrer bransjen til å tenke nytt, og det er viktige signaler for oss å få fra myndighetene, sier Jacobsen.