Sliping av sveiseskjøter på Hålogalandsbrua. Foto: Statens vegvesen

Store sveiseproblemer på Hålogalandsbrua: – Avviket er unormalt høyt

Kinesiske Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) har store sveiseutfordringer på Håloglandsbrua. Vegvesenets prosjektleder tør ikke si når den første bilen kan kjøre over brua.

Prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen. Arkivfoto.

Statens vegvesen hadde håp om å kunne åpne Hålogalandsbrua for trafikk i oktober, men enda en gang blir prosjektet, som opprinnelig skulle ha åpnet i 2016, skjøvet ut i tid.

Underenterprenøren Davai AS ble slått konkurs 1. juni, og sveisearbeidet som er gjort viser seg å ha vært for dårlig.

– Kvaliteten på det arbeidet som har vært gjort har ikke vært tilfredsstillende. Det har ført til at vi må gjøre mye arbeid på nytt, sier prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

Det var avisa Fremover som meldte om de sveiseproblemene først.

– De sliter, det går for sakte. De har feilvurdert mengden, og det har vært for dårlig arbeid, sa Arntzen tidligere i sommer til Fremover.

- Mer enn forventet

Ifølge Arntzen er svakhetene i arbeidet avdekket fortløpende.

– Det blir gjennomført 100 prosent røntgen av alt sveisearbeid. Jeg kan ikke gi deg et eksakt tall på hvor stor reparasjonsandelen er, men det er mer enn forventet. Spesialister og fagfolk sier avviket er unormalt høyt, sier Arntzen.

– Dette er første gang en kinesisk entreprenør gjør et sånt type oppdrag i Norge, har det noen sammenheng med problemene dere opplever nå?

– Det er nok ikke medvirkende. Brukassene er produsert med milevis av sveis i Kina, og der har vi hatt samme type oppfølging med veldig lite feil. Så her har nok entreprenøren først og fremst vært uheldige i valget av underentreprenør. Når det er sagt, er det hovedentreprenøren som sitter med ansvaret, sier Arntzen.

- Kan ikke gamble på gunstig vær

Nå klamrer Vegvesenet, som så sent som i juni hadde mål om oktober-åpning, seg fast til åpning i løpet av året.

– Vi tror fortsatt det blir 2018. Det som er kritisk nå er å få lagt asfalt før det blir frost og vinter. Vi har ambisjoner med å få gjort det i september – normalt legger vi ikke asfalt senere enn det. Det har riktignok blitt gjort senere på høsten i noen år nå fordi vi har hatt gunstig vær, men det kan vi ikke gamble på, sier Arntzen.

Ser på løsninger

Derfor jobber Statens vegvesen nå sammen med sin rådgiver COWI for å se på alternative løsninger dersom ikke sveisearbeidene er helt i mål til september.

– COWI beregner nå om det er mulig å legge asfalt i september, uavhengig av om hele sveisejobben er ferdig eller ikke. Det ser ut som at det kan gå, sier Arntzen.

Kinesiske Sichuan Road and Bridge Group har nå tatt hånd om reparasjonsarbeidene selv og økt sveisebemanningen kraftig for å løse utfordringene.

– De har ansatt mange av de som var ansatt hos den konkursrammede underentreprenøren. I tillegg har de tatt inn flere tyske, danske og litauiske underentreprenører, opplyser Arntzen.

– Når kjører den første bilen over brua?

– Det tør jeg rett og slett ikke å si. Men noe annet enn 2018 vil være helt håpløst. Vi har trua ennå på at det kan gå.

– Du høres litt resignert ut?

– Ja, dette er ikke noe morsomt, det begynner å slite på både her og der for alle som er involvert.

Byggeindustrien har ikke lyktes med å få en kommentar fra SRBG.