Illustrasjon: Carina Johansen / NTB Scanpix

Oslo kommune politianmelder entreprenør

Oslo kommune har anmeldt en entreprenør på Hadeland og deres underleverandør etter at kommunen avdekket fiktive fakturaer i et oppdrag hadelandsbedriften utførte på oppdrag fra dem.

Det skriver avisen Hadeland i sin papirutgave.

Det vurderes også anmeldelse mot en annen entreprenør på Hadeland, skriver avisen.

Mistanken mot entreprenøren som nå er anmeldt, kom etter en gjennomgang av flere kunsgressbaneanlegg som ble bygd i 2016. Det går fram i en pressemelding fra Bymiljøetaten i Oslo kommune.

I en rapport utarbeidet av konsulentfirmaet Ernst & Young (EY) på oppdrag fra Oslo kommune avdekkes det overfakturering på om lag 350.000 kroner. Entreprenørfirmaet, som har adresse på Hadeland, har ifølge rapporten innrømmet forholdene og tilbudt seg å tilbakebetale alt de har fakturert for, inkludert de faktiske arbeidene de har utført. Dette beløper seg til cirka 600.000 kroner.

I et intervju med EY erkjente entreprenøren at han hadde oppgitt og fakturert et fiktivt volum til Oslo kommunes bymiljøetat i forbindelse med et kunstgressbaneprosjekt som ble gjennomført sommeren 2016.

Forholdet ble avdekket etter at Bymiljøetaten i forbindelse med en gjennomgang av sine utførte kunstgressprosjekter oppdaget store avvik på totalkostnaden og forventet pris.

Ernst & Young ble innleid for å bistå etaten, og ifølge konsulentfirmaets rapport dreier svindelen seg om fakturaer for bortkjøring av 28 flere lastebillass enn det som faktisk ble utført. Dette skal ha blitt gjort i samarbeid med en underleverandør. Entreprenøren har ifølge rapporten forklart at han i samarbeid med underleverandøren fikk utstedt fiktive fyllingslister og kjørelapper.

Også underleverandøren omfattes av anmeldelsen.

– Dette er skattebetalernes penger, og vi kan ikke ha leverandører som uriktig beriker seg på disse, sier etatsdirektør Gerd Robsahm Kjørven i en pressemelding.

En annen entreprenør fra Hadeland er også vurdert anmeldt for å ha fakturert høyere priser enn beskrevet i rammeavtalen de har med kommunen. Dette skal ifølge rapporten blant annet dreie seg om et såkalt «transportpåslag» på 72 prosent.

Undersøkelsene til konsulentfirmaet viser også at det i ett av prosjektene entreprenøren gjorde for Bymiljøetaten i Oslo ble dokumentert deponert 3.900 tonn masse. I pristilbudet, som etaten også ble fakturert for, var det imidlertid beregnet en massedeponering på om lag 8.000 tonn, som utgjør en forskjell på rundt 1,1 millioner kroner. Det er ikke kjent hvorvidt etaten har krevd vederlagsjustering, her, skriver Hadeland.