Den 6. oktober ble det markert at alle de 30 seksjonene var hengt opp på Håloglandsbrua. Det var under en av disse krevende arbeidsoperasjenene i september at en arbeider ble lettere skadd under et vinsjuhell. Foto: Line Vestnes, Statens vegvesen.

Vedtok tre pålegg til kinesisk entreprenør etter vinsjulykke

Kinesiske Sichuan Road and Bridge Group brøt arbeidsmiljøloven i forbindelse med arbeidsulykken på Håloglandsbrua i fjor høst.

Det har Arbeidstilsynet konkludert med i sitt tilsyn av den kinesiske entreprenøren etter vinsjulykken i september 2017.

Vinsjen røk under en løfteoperasjon og traff en arbeider som sto i det som var definert som trygg sone. Vedkommende ble sendt til sykehus etter hendelsen, men kom fra ulykken uten alvorlige skader.

I et brev datert 14. mai, som Byggeindustrien har fått innsyn i, vedtok Arbeidstilsynet tre pålegg for følgende punkter etter tilsynet:

  • HMS-arbeid i forbindelse arbeidsulykke, risikovurdering, tiltak og plan.
    I sin begrunnelse skriver Arbeidstilsynet at virksomheten har kartlagt ulykken gjennom sin interne granskning, men ikke vedlagt dokumentasjon angående risikovurdering og videre tiltak og plan.
  • Arbeidstid, overholdelse av kapittel 10 i arbeidsmiljøloven.
    Her mener Arbeidstilsynet at selskapet kun forklarer,  ikke dokumenterer, hvordan de følger reglene om arbeidstid i arbeidsmiljøloven.
  • HMS-arbeid, gjennomgang av internkontroll.
    Arbeidstilsynet mener at SRBG ikke har klart å dokumentere at virksomheten har hatt en gjennomgang av internkontrollen.

Har gjennomført tiltak - pålegg oppfylt

SRBG fikk frist til 6. juni å gjennomføre tiltak for å rette opp i de tre påleggene.

- Vi har fått svar fra SRBG innenfor fristen som ble gitt, og alle de tre påleggene er nå oppfylt. Den kinesiske entreprenøren har dermed opptrådt slik som loven i Norge forutsetter, og tatt innover seg de påleggene vi ila etter tilsynet, sier tilsynsleder Johan Furebotten i Arbeidstilsynet til Byggeindsutrien.

Varslet fire pålegg

I mars varslet Arbeidstilsynet først fire pålegg til SRBG, men myndighetene valgte å droppe det fjerde varslede pålegget som gikk på innleie, kunnskap og ferdigheter om innleiers HMS-arbeid.

- Det er ikke alltid vi får inn riktig informasjon under et tilsyn, og da har virksomheten mulighet til å korrigere eventuelle feil og mangler fra tilsynet. Da kan vi frafalle varsel om pålegg, og i dette tilfellet klarte de å dokumentere at HMS-arbeidet for innleie var i orden, sier Johan Furebotten.

Byggeindustrien har foreløpig ikke fått kontakt med Sichuan Road and Bridge Group, men da vi omtalte de varslede påleggene i mai beskrev de ulykken som beklagelig.

De understreket samtidig at det generelle bildet av HMS-arbeidet på prosjetket var positivt.

– Utførelsen av en bru som Hålogalandsbrua er svært utfordrende når det gjelder HMS, og ses det overordnet på HMS-resultatet inntil i dag er det et veldig bra resultat. I september hadde vi en uheldig hendelse som skjedde under kompliserte arbeider. Vi er glade for at vår ansatt kom fort tilbake på jobb og er fullt arbeidsdyktig i dag. HMS er SRBGs høyeste prioritet og derfor har vi svært flinke og erfarne folk som jobber med HMS, skrev SRBGs prosjektleder Alexandros Tstesis i en SMS til Byggeindustrien.