Rådgiverne mest populære på NTNU - men entreprenørene tar innpå

Tradisjonelt har rådgiverselskapene, med de største aktørene i front, vært mest ettertraktet blant studentene ved bygg- og miljøteknikkstudiene ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Slik det er fortsatt, men entreprenørene klarer i større grad enn før å sikre seg flere av de dyktige studentene.

Kampen om de beste kandidatene er stor i det norske arbeidslivet. Dette merker vi ikke minst innen byggenæringen. Vi trenger langt flere håndverkere enn før - men vi trenger også i like stor grad de dyktige ingeniørene.

Opp gjennom årene har bygg- og miljøteknikkstudiet ved NTNU vært næringens viktigste rekrutteringsarena av unge ingeniører som ønsker seg inn byggenæringen. Selv om studiet en periode hadde krav som gjorde at veldig mange av de som søkte kom inn – har det alltid også vært forbundet med prestisje å kunne uteksaminere seg ved denne studieretningen – og nå er studiet mer populært enn på lang tid. Stadig flere ser at en fremtid innen byggenæringen gir uendelig mange muligheter – og en forutsigbar og trygg fremtid. Ved at stadig flere ønsker seg til denne linjen, har også opptakskravene steget deretter. Det har de senere årene vært en poengsnitt på godt over 55 (ordinær kvote) for å komme inn på denne linjen – noe som dermed med all tydelighet viser linjens stadig økende popularitet.

I mange år har de fleste studentene her valgt å gå til rådgivervirksomhetene etter fullført utdanning – og det er ikke overraskende. Rådgiverselskapene kan tilby spennende oppgaver og et dynamisk miljø med gode vekstmuligheter. Entreprenørene har på sin side hengt noe etter. Men gjennom målrettet arbeid over tid fra entreprenørene, har flere også nå valgt å søke seg til entreprenørvirksomhetene. Både de store og små entreprenørene skriker etter dyktige anleggs- og prosjektledere – så behovet for denne gruppen er absolutt til stede. Derfor har entreprenørvirksomhetene også i mange år forsøkt å gjøre seg attraktive for studentene på NTNU gjennom ulike arrangementer og konsepter – og det har hatt en effekt. Men for å bli enda mer ettertraktet, er dette et arbeid som definitivt må fortsette. Entreprenørene må rett og slett vise hvilke muligheter som finnes innen denne delen av næringen, fortelle om de gode karrieremulighetene, et bra lønnsnivå – og en bransje som har vært gjennom store endringer de senere årene. Selv om jobben består av det samme – skaffe til veie og bygge ut prosjekter, så skjer dette nå på en annen måte enn tidligere. Digitaliseringen har gjort sitt inntog, sammensetningen av folkene i virksomhetene er annerledes enn før og det legges i større grad enn tidligere opp til å dekke de ulike behov hver enkelt måtte ha i ulike livssituasjoner. Dette er alle momenter som er viktige for å rekruttere fremtidens ledere inn til næringen og til entreprenørene.

Klarer man å vise frem hvilke muligheter som finnes innen byggenæringen, vil både rådgiverne og entreprenørene klare å sikre seg mange dyktige nye medarbeidere i årene fremover. Tiden vil vise om mange nok søker seg hit – for dette kommer ikke av seg selv – det må gjøres en innsats.