Standarder avgjørende for en velfungerende byggenæring

Byggenæringens aktører møter en stadig mer komplisert hverdag, med krevende kunder, komplekse oppgaver - samt krav til fornying og forbedringer, samtidig som kostnadene skal holdes i sjakk. Dermed blir viktigheten av et felles sett standarder avgjørende for hvordan næringen skal jobbe stadig bedre og smartere.

I Europa og Norge finnes en rekke standarder tilgjengelig inne mange ulike næringer – og ikke minst finner vi et stort antall ulike nedfelte standarder i byggenæringen. De finnes over alt rundt oss – og Standard Norge beskriver en standard kort og godt som en felles ”oppskrift” på hvordan noe skal lages eller gjennomføres.

Standarder brukes for at vi skal ha et felles sett med kjøreregler for hvordan ulike produkter skal være – og ikke minst hvordan vi skal utforme dem. Et samfunn uten denne type felles kjøreregler ville raskt kunne blitt uoversiktlig og kaotisk – og samtidig bydd på problemer i konkurransesituasjoner.

Det finnes dem som ikke ønsker eller ser behovet for bruk av dette når ulike arbeider skal utføres i byggenæringen. Næringens aktører er enige om at standardene skal brukes – men det varierer innimellom i hvor stor grad de faktisk benyttes og hvor store avvik fra Standardene som tillates. Men for å få en forutsigbarhet både rundt prosessen og selve sluttproduktet er et viktig at man i størst mulig grad kan enes om at standardene skal brukes slik at man sikrer et produkt som holder den nødvendige kvalitet og får en fair konkurranse.

Derfor er det også så positivt å lese en studie som nå er gjennomført på oppdrag fra de fem nordiske standardiseringsorganisasjonene. Her kommer det frem at en dobling av beholdningen av tilgjengelige standarder i bygg- og anleggsektoren er forbundet med en økning i arbeidsproduktivitet på 6,9 prosent. Studien peker også på at standarder er spesielt viktige i sektorer med komplekse anbudsprosesser, der kvaliteten på varen eller tjenesten er vanskelig å vurdere på forhånd, et område hvor definitivt byggenæringen inngår. Undersøkelsen viser at i bygg- og anleggssektoren vektlegger cirka 70 prosent av respondentene standardenes positive virkninger når det gjelder forenkling av anbudsprosessen.

I årene fremover vil viktigheten av standarder øke ytterligere – noe også deltakerne i næringen vil kjenne på kroppen. Stadig mer komplekse oppgaver og digitaliseringens inntog kombinert med økte brukerkrav vil føre til at felles kjøreregler og måter å jobbe på vil tvinge seg frem.

Men skal man klare å utvikle gode nok standarder for å møte fremtiden økte krav, er det selvsagt avgjørende at næringens aktører selv aktivt er med på å bidra til utviklingen av standardene. Mange gjør, og har gjort, et viktig arbeid over tid for å utvikle standarder som er best mulig tilpasset næringen og dens behov. Men dette går ikke av seg selv. Næringens selskaper og organisasjoner med deres mange dyktige ansatte, må bidra i enda større grad om man skal klare å utvikle et velfungerende sett med standarder som virker og har sin naturlige hensikt ute i det virkelige liv.