Pilotprosjektet som snublet

Innbyggerne i Finnmark og Kirkenes har måttet ventet lenge på at de skulle få sitt nye sykehus. Fortsatt kan man ikke garantere for endelig ferdigstillelse eller endelig kostnad.

Utbyggingen av det nye sykehuset i Kirkenes har vært forfulgt av problemer. Gigantutbyggingen skulle vært ferdig i sommer – men styreleder Harald Larssen i byggherren Finnmarkssykehuset HF sier til NRK at de ikke har noen endelig dato for ferdigstillelse – og de har foreløpig ikke noen oversikt over hva den endelige regningen ender på. Samtidig skal seksjonene, som er fraktet fra Tyskland og montert på byggeplass, ha flere feil og mangler.

Dermed ser det ikke ut til at prosjektet som er uttalt å være en prøvestein på modulbygging av helsebygg ikke vil bli et eksempel til etterfølgelse – men heller et eksempel rundt hvordan det ikke bør gjøres fremover. Vi kjenner ikke detaljene rundt utbyggingen godt nok til å kunne si om det var for dårlig planlegging eller utførelse som er årsaken her – men at entreprenørene ikke har levert synes å være rimelig klart.

Planen om å starte byggingen av nye Kirkenes sykehus ble vedtatt i 2013 - og man landet på en noe uvanlig utbyggingsform, ikke minst for sykehus, ved at man skulle ha en totalentreprenør for plan 1 med store betongarbeider – mens en annen totalentreprenør skulle levere selve resten av bygget, og dette skulle skje med moduler eller seksjoner. Innstillingen på de to kontraktene falt rett før jul 2014.

Man valgte Kirkenes Byggservice til å utføre jobben som skulle omfatte alt byggearbeid i det nye sykehusets plan 1, med teknisk sentral, sentralkjøkken, personalgarderober, varemottak og andre driftsfunksjoner. Kontrakten skal ha vært på rundt 400 millioner kroner. Selskapet omsatte samme år for 31,1 millioner kroner – og året før 137 millioner kroner – og dette var da åpenbart en meget omfattende oppgave for selskapet. I november 2017 var det slutt – og selskapet gikk overende. De resterende av disse arbeidene skal ha blitt gjort på boets og garantistens regning. Dette var selvsagt ikke noen heldig situasjon for byggherren og skapte problemer som har fulgt det videre arbeidet.

Totalleveransen for plan 2 og plan 3 gikk til tyske Cadolto Fertiggebäude GmbH. Deres kontrakt innebærer at plan 2 og 3 bygges som ferdige seksjoner på fabrikk i Tyskland, transporteres sjøveien til Kirkenes og monteres på byggeplassen. De skulle frakte de ferdige seksjoner fra utkanten av Nürnberg til Kirkenes – en ikke ubetydelig avstand. Her har det også vært flere utfordringer underveis – blant annet stoppet byggherren arbeidene underveis på grunn av manglende dokumentasjon rundt elektroarbeidene hos entreprenøren. Senere er det påpekt flere feil og mangler, og i et dokument utformet at et tidligere styremedlem i Finnmarkssykehuset, og som er gjengitt av NRK, pekes det på at prosjektet er en byggeskandale og ingen vet hvor store kostnadsoverskridelsene blir. Byggherren mener det er gjort feil ved den tyske fabrikken mens den tyske entreprenøren peker på feil ved tidligere arbeider på stedet. Den tyske entreprenøren skal foreløpig ikke ha noen planer om å komme for å fullføre arbeidene før det kommer penger på bordet – og byggherren har derfor leid inn eksterne ressurser fra Tyskland.

Det ble uttalt under innstillingen av de to hovedkontraktene fra byggherren: «Denne byggemåten gir rask byggetid og god økonomi i prosjektet, og de foreliggende planer indikerer foreløpig at det nye sykehuset kan være ferdig i løpet av høsten 2016». Helt slik gikk det ikke.

Det skal i årene fremover brukes mange milliarder kroner på å bygge ulike helsebygg i Norge, og man skal bygge nye sykehus i Norge frem mot 2020 for 750 millioner kroner i måneden. Sykehusbygg har tidligere uttalt at det nye sykehuset i Kirkenes skal være et pilotprosjekt hvor det blir viktig å høste erfaringer for hvordan modulbygg fungerer i praksis. Erfaringen så langt tyder på at dette ikke bør bli fasiten på hvordan det skal gjøres fremover. Det er lett å være etterpåklok, men det er tydelig at det er gjort flere valg her som fikk en uheldig utgang. Det er selvsagt fullt mulig å bygge et sykehus med seksjoner, men det er viktig at man vet hva man bestiller og kan forvente å få levert. Man bør bruke erfaringene fra Kirkenes for å se hva man har fått for pengene, oppimot hva man burde hatt – og ikke minst hvordan prosessen har vært.