Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpner for at en jernbane fra Finland til Finnmark kan bli en realitet.
– En jernbaneforbindelse mellom Finland og Nord-Norge kan gi store muligheter for vekst og utvikling i nordområdene. Finnene har foreslått å etablere en arbeidsgruppe som skal vurdere de neste stegene for utredning av en jernbaneforbindelse mellom Rovaniemi og Kirkenes, og vi ønsker å bidra i denne gruppen, sier Solvik-Olsen i en pressemelding fra Regjeringen fredag ettermiddag.
Har utredet fem alternativer
Det finske transport- og kommunikasjonsministeriet mottok fredag en rapport fra det finske trafikkverket om mulighetene for en jernbane mellom Finland og isfrie arktiske havner. Her har også det norske Jernbanedirektoratet bidratt.
I rapporten har finnene utredet korridorene Kemi-Tornio-Narvik, Kemi-Kolari-Narvik, Kemi-Kolari-Tromsø, Rovaniemi/Kemijärvi-Kirkenes, og Kemijärvi-Alakurtti-Murmansk
Finland ser mot Kirkenes
Tidligere i år sa ordførerne både i Tromsø og Kirkenes til NRK at de gjerne vil ha jernbanen til sin by.
Det ser likevel ut til at finnene mener at Kirkenes er den mest aktuelle byen å legge en ny toglinje til. Det vil kreve 465 kilometer ny skinnegang, og dette er den løsningen som er rimeligst for Norge, snaut 10 milliarder kroner.
– En arktisk jernbaneforbindelse er et viktig europeisk prosjekt som styrker forbindelsen mellom Nord-Europa, Arktis og kontinentet, og vil være viktig for konkurransekraften for mange industrier i nordlige områder. Jeg har foreslått at vi oppretter en arbeidsgruppe som vil se nærmere på videre utredning av korridoren mot Kirkenes, sier Finlands transport- og kommunikasjonsminister Anne Berner.
- Nøkkelord
- Jernbane