Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Fortvilelse over at regjeringen vil fjerne infrastruktur i Svea

Gruvesjef Per Nilssen i Store Norske sier beboerne i Svea er sjokkert over at regjeringen ønsker å fjerne all infrastruktur i området. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Publisert: 31.10.2017 11:59. Sist endret: 31.10.2017 12:17.

Statsråd Monica Mæland (H) varsler at infrastrukturen i Svea og Lunckefjell skal fjernes. Beboerne er i sjokk og mener at lokalsamfunnet deres blir utradert. 

  • Magnus Løseth blir ny konsernsjef i VestlandsHus

  • Fire milliarder til utbedring av E6 i Nord-Troms

  • Regjeringen legger fram ny kompensasjonsordning for grensependlere

  • Melby vil innføre fullføringsrett i videregående skole

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Magnus Løseth blir ny konsernsjef i VestlandsHus
  • Fire milliarder til utbedring av E6 i Nord-Troms
  • Regjeringen legger fram ny kompensasjonsordning for grensependlere
  • Melby vil innføre fullføringsrett i videregående skole
  • Protan lanserer ny tunnelmembran
  • Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka
  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim
  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge

Flere kontrakter

  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

 Fakta om gruvedriften i Svea

 

* Sveagruva, eller bare Svea, er en bosetning ved Braganzavågen, innerst i Van Mijenfjorden på Svalbard, cirka 60 kilometer sørøst for Longyearbyen.

* Anlagt og drevet av svensker 1917–1925, derav navnet. Overdratt til Store Norske Spitsbergen Kulkompani i 1934, ødelagt av tyskerne i 1944, men gjenoppbygd etter krigen.

* Etter 1949 var det i flere tiår stort sett undersøkelsesdrift, men sommeren 2001 startet ordinær drift i Svea Nord, som ble regnet som det mest drivverdige kullfeltet som er funnet på Svalbard. Dette var Store Norskes hovedvirksomhet fram til 2016. I 2014 åpnet selskapet en ny gruva i Lunckefjell, nordøst for Svea. De rundt 45 arbeiderne i gruvene pendlet til Svea fra Longyearbyen.

* Gruvene i Svea Nord og Lunckefjell har hatt midlertidig driftshvile fra 2016, etter at produksjonen ble rammet av fallende kullpriser.

* Store Norske ønsket tilskudd til videre kulldrift i gruvene men i regjeringens budsjettforslag for 2018 fikk selskapet i stedet tilskudd til å avvikle driften.

(Kilde: Snl, Wikipedia)

Tirsdag fortsatte næringsminister Monica Mæland (H) sitt besøk på Svalbard i forbindelse med regjeringens ønske om å avvikle gruvedriften i Svea og Lunckefjell. I møte med en fortvilt lokalbefolkning står hun knallhard på sitt:

– Det er vanskelige vurderinger som ligger til grunn for avviklingen, men selv etter vårt beste skjønn kan vi ikke se at det å investere opp mot én milliard kroner i fortsatt drift blir lønnsomt. Vi tror ikke dette blir god butikk, sier Mæland til NTB.

Mæland
 

Næringsminister Monica Mæland på vei inn til et møte med de tillitsvalgte i Gruve 7 på Svalbard. Regjeringens ønsker å legge ned driften i Svea og Lunckefjell, noe som vil ramme lokalsamfunnet hardt. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Mælands tilstedeværelse på Svalbard kan nærmest tolkes som et endetidstegn av beboerne i Svea. Statsråden sa klart fra om at regjeringen ønsker å fjerne infrastrukturen i området.

– Vi har besluttet å fjerne infrastruktur. Det er kostbart å holde ting som flyplass og havn i gang. Vår vurdering er at dette må ryddes vekk, og området skal i henhold til miljøvernlovgiving tilbakeføres i den stand det var før gruvedriften begynte.

Bekymret for framtiden

Gruveselskapet Store Norske ønsket opprinnelig tilskudd til videre kulldrift i Svea og Lunckefjell. Men da regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett 12. oktober, ble selskapet tilgodesett med 141 millioner kroner til å avvikle driften isteden. Gruvesjef Per Nilssen i Store Norske forteller at mange er bekymret for framtiden.

– Selv om det her i Gruve 7 fortsatt skal være drift, er mange i Store Norske bekymret for framtiden. De er oppgitt over at regjeringen har kommet til en annen konklusjon enn vårt styre har kommet til, og at hele samfunnet som er bygget opp i Svea skal raderes fra jordens overflate, sier Nilssen til NTB.

Kritisk til rapport

Nilssen sier beslutningen om avvikling i regjeringens forslag til statsbudsjett kom som et sjokk på selskapet.

– Vi stiller ganske mange kritiske spørsmål til regjeringens konklusjoner, sier han.

Regjeringen har basert sine konklusjoner på en rapport fra konsulentselskapet Deloitte.

– Vi forstår at Deloitte opptrer som en uhildet part i dette, men vi stusser over at ikke hele rapporten er offentlig – bare konklusjonen. Det får oss til å lure på om alle momenter vi mener er viktige, er blitt tatt med, sier Nilssen men understreker at han føler seg trygg på at det utelukkende er bedriftsøkonomiske motiver bak regjeringens beslutning.

Under besøket på Svalbard svarte Mæland på Store Norskes innsigelser rundt Deloitte-rapporten.

– Dette er dokumenter som er knyttet til selskapets virksomheter som ikke bør være offentlige, men våre vurderinger er opplyst i statsbudsjettet, forklarer hun.

Liten tro på snuoperasjon

Saken skal behandles i Stortinget, men gruvesjefen medgir at han øyner lite håp.

– Mæland er veldig tydelig på at dette er en sak som er besluttet. For å være helt ærlig tror jeg det vil sitte langt inne at regjeringens ønske blir omgjort, men det er bestandig håp, konkluderer Nilssen.

Regjeringen vil bruke til sammen 700 millioner kroner de neste tre årene på avviklingen og et omfattende oppryddingsarbeid. Gruve 7 skal drives videre med to skift.

-Framtida er i Longyearbyen

Foreløpig mister ikke de rundt 45 ansatte i Svea og Lunckefjell jobben. Spørsmålet er hva de skal gjøre når oppryddingen er ferdig.

– Oppryddingen gir grunnlag for aktivitet i hvert fall i tre år. Det gir også grunnlag for omstilling. Vi må drive med aktivitet som gir sysselsetting. Framtiden ligger ikke i Svea, men i Longyearbyen, sa næringsministeren da hun kom til Svea mandag.

– Stor Norske skal fortsatt drive på Svalbard, og vi kan drive i ti år og lenger, om det er grunnlag for det, sier Mæland.

Nøkkelord:

 

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

 

Nye Veier
skal bygge Ringeriks- banen

 

Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

 

Magnus Løseth blir ny konsernsjef i VestlandsHus

 

Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen