God konkurranse innen veisektoren

Anleggsmarkedet har de senere årene nådd stadig nye høyder - og aldri har vi bygd så mye vei og brukt så mye penger på veibygging som nå.

2016 ble et rekordår innen investeringer i vei og bane her i landet – og dette øker ytterligere i år. Aldri har vi brukt så mye i anleggsektoren som i 2017.

Den kraftige veksten førte til at enkelte fryktet at konkurransen skulle bli svekket og at færre ville levere inn anbud i de mange konkurransene som skulle komme og at prisene dermed skulle opp. I en periode medførte dette at bestillerne så aktivt mot utlandet for å sikre at utenlandske tilbydere også ville satse mot Norge. Når vi nå er inne i tidenes anleggsperiode i Norge, kan vi slå fast at konkurransen i høyeste grad til stede i markedet. Innen veisektoren kommer det stadig ut nye jobber – og anbudsåpningene viser i hovedsak at konkurransen er stor, leverandørene mange og byggherrene virker tilfreds med prisnivået. Dette gjelder for kontrakter innen de fleste størrelser, fra de gigantiske milliardjobbene (som det blir stadig flere av), men også innen konkurransen om de noe mindre jobbene.

Vi ser at det aldri har vært flere selskaper til stede i markedet - og det er fortsatt mange utenlandske selskaper som ser mot det hete norske anleggsmarkedet. De utenlandske aktørene er tungt inne i flere av anbudskonkurransene – men vi ser også at de lokale virksomhetene biter godt fra seg – og at de har lagt seg på et riktig prisnivå for å kunne hevde seg i konkurransen. Om dette generelle nivået er for lavt, er ikke godt å si – men konkurransen er beinhard og marginene knappe.

Frykten for at kapasiteten i markedet skulle være truet ser dermed ut til å være ubegrunnet. Det meldes om fortsatt god, og stedvis meget god, kapasitet i markedet. Flere aktører trenger flere jobber – og enkelte har fortsatt utfordringer med å holde alle de ansatte sysselsatt. Dette skyldes i hovedsak at veksten i anleggsmarkedet har vært varslet over lengre tid, som har ført til at de ulike aktørene har hatt mulighet til å gradvis bygge opp kapasiteten. Det er selvsagt også slik at utenlandske aktører i betydelig grad har utvidet kapasiteten i det norske anleggsmarkedet.

Veksten i anlegg skal fortsette – og med en NTP som nå er i ferd med å bli vedtatt – ligger det usedvanlig mange oppgaver i vente. Nå blir det opp til politikerne å klare å sette planene ut i livet gjennom de nødvendige bevilgninger. Kommer disse prosjektene som planlagt - vil det være stabilt høy aktivitet i årevis fremover – noe også aktørene i markedet kan planlegge etter. Med den utviklingen vi har sett de senere årene bør det likevel ikke bli noen kapasitetsproblemer i markedet. Anleggsaktørene er meget tilpasningsdyktige og vil være klare til å kjempe om oppdragene som kommer – og det er viktig at byggherrene ser til at denne konkurransen foregår så rettferdig og fremtidsrettet som mulig.