Ny kommunestruktur kan gi sterkere bestillerkompetanse

Torsdag kom Stortingets kommunalkomité frem til at antall kommuner skal reduseres fra 428 til 354. Få saker har vel blitt diskutert så mye som regjeringens plan rundt kommunesammenslåing de siste årene - men nå er man i ferd med å gå inn for en foreløpig landing. 

Mange gode planer er lagt frem, og en rekke samarbeidskonstellasjoner mellom ulike kommuner er blitt både diskutert, forkastet og i noen tilfeller vedtatt. Med enigheten man nå har oppnådd i kommunalkomiteen, ligger alt klart for at Stortinget skal vedta sammenslåingene om kort tid.

Dette kommer nok likevel ikke til å stoppe debatten helt og holdent – for her er det sterke krefter både for og mot sammenslåinger – og det er naturligvis bruken av tvang som er omdiskutert. Av de sammenslåingene som nå er i ferd med å bli vedtatt, skjer 11 av dem gjennom tvang.

Det er selvsagt helt naturlig at man har satt i gang en prosess med å slå sammen en rekke av landets kommuner. Antall kommuner er mildt sagt omfattende i det langstrakte landet vårt, og ble tegnet opp i en annen tid enn vi opplever nå. Det finnes gode argumenter både for og mot denne typen sammenslåinger – men å effektivere og modernisere rammebetingelsene og arbeidet rundt om i mange av landets kommuner er en jobb som bør gjøres. Det finnes opplagt positive effekter å hente ut av å slå sammen en god del kommuner – det passer ikke alle steder – men vi tåler helt klart en solid gjennomgang av dagens kommunestruktur.

For byggenæringen vil dette forhåpentligvis kunne føre til en bedre bestillerkompetanse rundt om i landets kommuner. Kommunen rundt om i Norge er en av byggenæringens aller største kunder. Ikke minst for mange mindre og mellomstore virksomheter representerer kommunene de viktigste innkjøperne innen denne sektoren. Hvert år bygges en lang rekke skoler, barnehager, helsebygg – samt kulturbygg over hele landet – og det investeres hvert år for milliarder av kroner.

Byggenæringen opplever i dette arbeidet at det er store variasjoner i innkjøperkompetansen ute i markedet. Enkelte kommuner gjennomfører sine anbudskonkurranser og prosjektgjennomføringer på en forbilledlig måte, mens andre kommuner mangler både erfaring og kunnskap til å gjennomføre både mindre og store prosjekter - og da blir ofte sluttresultatene også deretter. Nå er det ikke nødvendigvis slik at størrelse alene spiller en avgjørende rolle her – men det er utvilsomt en fordel å ha en større kompetansegruppe som jobber med de samme oppgaver slik at man kan gjøre hverandre bedre. Det er også slik at større enheter vil gjennomføre kjøp oftere og at man dermed kan opparbeide seg mer relevant kompetanse som innkjøpere.

Planen er at Stortinget skal vedta kommunesammenslåingene 8. juni.