Den norske delen av selskapet omsetter for 1,5 milliarder kroner og er rundt 170 ansatte. Her fra hovedlageret fra Furuset.

Tibnor satser tyngre mot bygg og anlegg

Stål- og metalleverandøren Tibnor AS har vokst seg opp til å bli en betydelig aktør både i Norge og Norden - og de er nå i ferd med å sette i gang investeringer som skal sørge for en ytterligere vekst i Norge.

Tibnor

Tibnor AS er store i det norske stål- og metallmarkedet og betjener flere tusen kunder i året. I Norge har Tibnor åtte lager- og logistikkenheter, og omsetter for 1,5 milliarder kroner og er 170 ansatte. 

Nylig flyttet selskapet etter 40 år på Furuset under navnene CCB, CCB Stål, Ruukki og nå Tibnor, selskapets salgsavdeling for Oslo og nasjonale støttefunksjoner inn i nye lokaler i Tevlingveien 15 på Alnabru. Foreløpig blir logistikk, lager og bearbeiding inntil videre igjen på Furuset – men ledelsen har store planer for denne delen av selskapet.

– Vi besluttet nylig å flytte hovedlageret fra Furuset til Ausenfjell i Sørum kommune i Akershus. Vi har her skrevet under en intensjonsavtale med Bulk Eiendom om langtidsleie av lager og lokaler for bearbeidingstjenester, sier country manager Erik Tønnesen i Tibnor til Byggeindustrien. Det er vedtatt at de skal forlate eksisterende hovedlager på Furuset innen utgangen av 2018 og de nye lokalene må derfor stå klare til innflytting innen den tid. De har dermed ikke veldig godt tid om man skal klare å komme i mål som planlagt.

– Utbyggingsplanen er nå ute til høring og vi håper kommunen klarer å komme frem til en rask avklaring slik at vi kan sette i gang detaljplanleggingen og etter hvert selve utbyggingen. Vi er avhengige av at det meste går på skinner i dette arbeidet, legger Tønnesen til.

– Vi har også et par alternative tomtemuligheter i kikkerten, men vårt førstevalg er helt klart en utbygging i Sørum, påpeker Finn Kamås, logistikk- og produksjonsdirektør i Tibnor.

Country manager Erik Tønnesen (t.h.) og logistikk- og produksjonsdirektør Finn Kamås i Tibnor har sterke vekstambisjoner.

Stor utbygging

Det er ikke småtterier som er planlagt etablert på Ausenfjellet. I dagens lokaler råder de over store arealer på Furuset, men de trenger nå mer plass. Det nye bygget vil totalt bli på 20.000 kvadratmeter og de får tilgang til en tomt på 50 mål. Mens eksisterende bygg på Furuset er en relativt smal konstruksjon med en totallengde på cirka 300 meter, vil de nye lokalene få en noe annen utforming, som legger opp til en mer strømlinjeformet produksjon og logistikk.

Denne flytteprosessen er den største investeringen til det norske selskapet noensinne.

– Vi er meget godt fornøyde med flyttingen av salgsavdelingen for Oslo og nasjonale støttefunksjoner som nylig ble gjennomført, og vi ser virkelig frem til å kunne flytte hovedlageret til Sørum. Her skal vi bygge topp moderne lokaliteter som skal bli blant de mest moderne i Nord-Europa for vår type virksomhet - blant annet med mange fullautomatiserte løsninger. Tibnor går nå gjennom en endringsprosess hvor vi posisjonerer oss for et marked i raskere endring, og i den forbindelse er det viktig at vi også har lokaler og fysisk arbeidsmiljø som gjenspeiler vårt taktskifte, påpeker Tønnesen.

Han ble ansatt som Country Manager i selskapet fra 1. august i fjor, og har blant annet bakgrunn som markeds- og kategoridirektør for Optimera.

Skal vokse

Den norske delen av selskapet omsetter for 1,5 milliarder kroner og er rundt 170 ansatte. Dette er tall som skal opp i tiden fremover.

– Vi har uten tvil sterke vekstambisjoner, men veksten skal skje kontrollert og vårt hovedfokus er hele veien å sikre gode og forutsigbare leveranser til våre kunder, sier Kamås.

Tibnor er en av Nordens aller største leverandører av stål og metaller, og det har et sterkt konsern i ryggen gjennom SSAB. De er til stede i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Baltikum, omsetter for nær sju milliarder svenske kroner og har 1.100 ansatte.

Stort spenn

Det er et veldig stort spenn med tanke på type kunder de har i porteføljen, alt fra produsenter av bestikk til store skipsverft.

– Det innebærer også at vi får mange ulike bestillinger, med en rekke produkter som er langt fra standardvarer, legger Tønnesen til.

En av de største kundegruppene finner vi innen bygg og anlegg.

– Bygg og anlegg står for rundt 20 prosent av omsetningen vår, og vi ser at det er gode vekstmuligheter innen dette markedet. Stadig mer bruk av prefabrikkerte løsninger gjør at stål har mange fordeler, mener Tønnesen. De har levert til en lang rekke ulike prosjekter, og fungerer også som en leverandør av bearbeidelsestjenester.

– Vi ser at denne delen av vår virksomhet blir stadig viktigere – og vi jobber hele tiden med å kunne tilby nye konseptløsninger rundt om på våre ulike avdelinger, sier Kamås.

Det er sterk konkurranse i stålmarkedet, og Tønnesen og Kamås understreker viktigheten av å drive så effektivt som mulig.

– Derfor mener vi også at posisjonen vi er i ferd med å ta innen prosessering og digitalisering er avgjørende for vår konkurransekraft. Det å tilby noe utover selve produktene og logistikken blir stadig viktigere, sier Tønnesen.

Selskapet lanserte nylig også en webshop-løsning.

– Vi ser at digitaliseringen er i ferd med å komme i vår bransje, og vi har nå lansert en onlinetjeneste, og kunderesponsen har vært over all forventning, sier Tønnesen, som har store forventinger til den videre utviklingen rundt den digitale satsingen.