Administrerende direktør Gorm Frimannslund i Bane Nor og administrerende direktør Petter Eiken i Bane Nor Eiendom vil bygge høyt og tett på sentrale jernbaneeiendommer.

Bane Nor: – Ikke vi som vil holde igjen i høyden

Bane Nor Eiendom vil fortette og bygge i høyden på knutepunkter, og mener de ser en holdningsendring  hos politikerne.

Tirsdag markerte topplederne i Bane Nor og Bane Nor Eiendom, samt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, at eiendomsselskapet Rom Eiendom trer inn i Bane Nor.

Fra nå av blir all jernbaneeiendom i Norge forvaltet av Bane Nor Eiendom.

Det åpner samtidig dørene for en enda sterkere satsing på næringseiendommer og boliger ved sentrale jernbaneeiendommer.

– Det er ikke vi som kommer til å holde igjen i høyden, for å si det sånn. Jeg synes det er interessant å se hva som skjer med holdningen til høyde blant norske politikere. Hvis vi går tilbake til 2001 da Barcode ved Oslo S ble planlagt, var mange skeptiske til denne muren som skulle bygges ut mot sjøen. I dag tror jeg mange tenker at vi burde bygget enda høyere, sier administrerende direktør Petter Eiken i Bane Nor Eiendom til Byggeindustrien.

Ikke for enhver pris

Men Bane Nor Eiendom ønsker ikke å bygge høyt for enhver pris.

– Vår oppgave er å skape noen politiske visjoner, men politikerne vil jo ha det siste ordet når det gjelder hvor høyt vi skal bygge. Men vi ønsker å bygge høyt og tett rundt kollektivknutepunktene, sier Eiken.

– Det er viktig at kollektivknutepunktene utnyttes best mulig til det beste for fellesskapet. Det er i vår interesse at folk får kort vei til jobb og kort vei til bolig. Det er bra for hele samfunnet, ikke minst miljøet. Men lokaldemokratiet består og reguleringsplaner skal vedtas som før. Men vi vil naturligvis også mene noe om høyder, supplerer administrerende direktør Gorm Frimannslund i Bane Nor.

De to Bane Nor-toppene er fornøyd med at det tidligere NSB-eide Rom Eiendom nå er lagt inn under Bane Nor (tidligere Jernbaneverket).

Syngergieffekter

Begge tror det vil skape store synergieffekter og gi enda større rom for en helhetlig utvikling av jernbaneeiendommene enn tidligere.

– Jeg er ganske sikker på at vi oppnår synergieffekter, og at vi får bedre effektutnyttelse av å slå sammen to virksomheter til en. Går du inn og ser på enkeltsteder, som for eksempel på Ski der Rom Eiendom har eid litt areal og gamle Jernbaneverket har eid litt, så er hvert av områdene hver for seg lite utbyggbare. Men sammen utgjør de et stort potensiale. Slik vil det være flere steder, sier Petter Eiken.

Større muligheter

Gorm Frimannslund mener integreringen av eiendomsporteføljen til Rom Eiendom i statsforetaket, gir Bane Nor mye større muligheter enn tidligere til å tenke langsiktig i eiendomsutviklingen.

– Vi kan jobbe med eiendom mer integrert i planene våre når vi skal bygge noe nytt. Bygger vi større stasjoner, så kan vi se hvordan vi kan få gjort mer enn bare å se på jernbanebiten av prosjektet, slik som var tilfellet i Jernbaneverket. Muligheten er mye større nå, sier han.

Skal skaffe midler til jernbanen

Statsråd Ketil Solvik-Olsen sa til Byggeindustrien tirsdag at det blir en løpende diskusjon om hvorvidt verdiene som skapes gjennom eiendomsutvikling, skal gå til vedlikehold og jernbaneutvikling.

I Bane Nor sier de følgende om forvaltningen av verdiene av eiendomsutviklingen skaper.

– Det står tydelig i Bane Nors vedtekter at vi skal jobbe med eiendomsutvikling for å skaffe midler til jernbanen, sier Gorm Frimannslund.