Illustrasjonsfoto: Henrik Skolt / NTB scanpix

Vegdirektoratet lar ikke Nye Veier bygge med tynnere frostsikring

Vegdirektoratet avslår Nye Veiers søknad om tynnere frostsikring av motorveistrekningene som skal bygges i Hedmark og Oppland.

Bettina Sandvin i Vegdirektoratet. Foto: Knut Opeide

Knut Opeide

Redusert frostsikring av veien øker faren for telehiv. Konsekvensene av telehiv er økte trafikant- og vedlikeholdskostnader og i verste fall redusert trafikksikkerhet og framkommelighet, heter det i en melding fra Statens vegvesen.

- Det gir derfor bedre utnyttelse av samfunnets midler å bygge tilstrekkelig robuste veier, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet i meldingen.

Adm.dir. Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier sier i en kommentar til Byggeindustrien at de er fornøyd med svaret de har fått fra Statens vegvesen, og hun frykter ikke at det nye pålegget vil forsinke E6-prosjektet langs Mjøsa.

- Nei, vi er ikke skuffet over svaret fra Statens vegvesen, og vi oppfatter ikke beslutningen som noe nederlag for oss. Det er viktig at dette brevet kom så raskt slik at i kommer videre med dette viktige prosjektet, sier Dahl Hovland. 

Nye Veier har søkt om å benytte en metodikk som ville gitt en vegoppbygging inntil en meter tynnere enn gjeldende regelverk tilsier.

Når det gjelder bygging av ny vei fra grunnen av skal gjeldende regler benyttes, framholder Vegdirektoratet i sitt svarbrev til Nye Veier.

- Nye Veier er fremdeles av den oppfatning at motorveiene i Sverige holder en fullgod standard og vi oppfordrer Vegdirektoratet til å starte på utviklingen av en norsk versjon av det svenske dimensjoneringsverktøyet. For strekningen Kolomoen – Øyer sør kunne vi anslagsvis spart inntil 500 millioner kroner ved å benytte den svenske metoden. Disse midlene skulle vi gjerne benyttet til å bygge mer firefelts motorvei med stor effekt på trafikksikkerhet og fremkommelighet, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør for E6 Mjøsregionen for Nye Veier i en pressemelding.

Ja til gjenbruk av dagens E6
Men Vegdirektoratet er positivt til at store deler av dagens E6 mellom Kolomoen (sør for Stange) til Ensby (nord for Lillehammer) gjenbrukes under forutsetning av at vegen har tålt frostpåkjenningene over tid. Disse strekningene er bygget ut mellom 1970 og 1994.

- Det er bra at vi har fått avklart hvordan regelverket skal tolkes angående frostsikring, sier Moshagen.

- Vegdirektoratet har gitt oss tydelige og gode avklaringer på hvordan vi skal forstå veinormalen knyttet både til krav ved bygging av to nye felt ved siden av eksisterende vei og der det legges ny trase for hele firefeltsveien. Strekningene som skal gjenbrukes, er bygget ut mellom 1970 og 1994. Den er bygget med vesentlig tynnere overbygning enn dagens regelverk tilsier og har vist seg å tåle frostpåkjenningene godt over tid, legger han til.

God frostsikring – god økonomi

Da reglene sist ble revidert i 2014 skjedde det etter råd fra fagmiljø i og utenfor Statens vegvesen. Dagens bestemmelser har tatt hensyn til erfaringer med telehiv, utvikling av materialer og byggemetoder. Det er også lagt vekt på at klimaendringer kan innebære endringer i fryse- og tineperioder gjennom året. Å sørge for god frostsikring er svært kostnadseffektivt, viser analyser Statens vegvesen har utført.

- På denne bakgrunn har norske veger ikke blitt dimensjonert med for mye frostsikring, framholder Bettina Sandvin.

Samferdselsministeren avventende

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er avventende i sin kommentar om Vegdirektoratets avgjørelse.

- Jeg må fortsatt sette meg inn i svaret. Det virker som Nye Veier sier Vegdirektoratets åpning for gjenbruk av eksisterende vei betyr at de i stor grad får til det de ønsker på akkurat dette prosjektet, men at det for andre fremtidige prosjekter skaper usikkerhet. Men jeg må altså grave litt dypere før jeg har noe mer å si, skriver Ketil Solvik-Olsen i en tekstmelding til Byggeindustrien.