Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vil anleggsmaskinparken bli elektrifisert?

Publisert: 19.04.2017 23:08. Sist endret: 19.04.2017 23:12.

For bare noen få år siden var det nesten helt utenkelig at rundt hver femte solgte nye bil skulle ha elektrisk drift i Norge. Kan vi se en tilsvarende utvikling innen de store anleggsmaskinene?

Flere nettledere

  • Nå skal det bli nye baner
    04.03.2021
  • Utnytt muligheten!
    03.03.2021
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
    02.03.2021
  • Viktig dag for næringens fremtid
    02.03.2021
  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
Les flere

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
  • Han er ny salgs- og markedssjef i Eltrode
  • Ny konsernadvokat i Newsec Basale
  • Arbeider skadd i ulykke på Straume
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Selv om elektrifiseringen av bilparken i Norge er sterkt subsidiert, har denne utviklingen gått langt raskene enn noen hadde sett for seg. Ved siden av de nevnte subsidiene, er den aller viktige årsaken til dette selvsagt den enorme utviklingen vi har sett innen elektriske biler. Salget av el-biler hadde selvsagt ikke vært i nærheten av det vi ser i dag om alternativene hadde vært Think og tilsvarende varianter – disse maskinene var kun for entusiastene og ikke for vanlige familier. Men så kom Nissan Leaf på banen og ikke minst ga Tesla oss elektrisk kraft og luksus – og siden har det bare ballet på seg. Nå blir elektriske biler stadig mer interessante og snakket om også i store deler av resten av verden – og ser ut til å være et fenomen som nå virkelig begynner å sette seg. Kina står nå foran en større satsing på prioritering av elektriske biler, og Volvo annonserte nylig at deres første elektriske bil skal produseres i Kina.

I byggenæringen kommer det stadig strengere miljøkrav, og i Oslo kommune har man allerede satt krav om fossilfrie byggeplasser. Dette er en tematikk som vil bli tillagt stadig større vekt i tiden fremover. Når kan vi forvente å se de tunge anleggsmaskinene driftes med elektrisk kraft – og er det i hele tatt mulig å få til i praksis?

Tesla jobber nå med planer om å lansere en elektrisk lastebil. Og når Elon Musk har satt seg et mål, er det faktisk store muligheter for at visjonen på et tidspunkt vil bli lansert – og at vi kan se lastebiler som går på full el-drift – og som vil fungere i praksis.

Det finnes også allerede flere mindre anleggsmaskiner som drives ev el-motorer, og produsentene av anleggsmaskiner var faktisk også tidlig ute med hybridmaskiner. Det er nok likevel slik at en full elektrifisering av de tunge anleggsmaskinene ligger noe frem i tid – men det er helt sikket fullt mulig å få til om det er vilje til å jobbe for en slik utvikling - men enkelt blir det selvsagt ikke. Å drive en stor anleggsmaskin med full kapasitet over 10-12 timer hver eneste dag krever enorme energimengder. Men så må vi også huske på at batterikapasiteten nå er på vei gjennom en enorm utvikling. På helt normale biler har man nå rekkevidder på opptil og over 500 kilometer. Dette var selvsagt utopiske tall kun for noen få år siden. Nå snakkes det også om kapasiteter som langt overgår dagens maksimalnivåer. En slik utvikling kan man selvsagt også se innen anleggsektoren. Produsentene av anleggsmaskiner er blant verdens aller beste teknologivirksomheter, og de har gjennom de senere årene vist at de er kapable til å gjennomføre enormt kompliserte utviklingsprosjekter innen både drivstofforbruk, kapasitet, og komfortutvikling av sine maskiner. Det er en stadig kamp mellom gigantene til å utvikle seg. Kommer det krav om mer elektrifisert drift, vil de også klare å rigge seg i en slik retning.

Hvordan utviklingen blir her kan vi ikke slå fast i dag, men at det vil komme en teknologiendring som vil sørge for en langt mer miljøvennlig drift enn hva anleggsmaskinene står for i dag er helt sikkert. Utviklingen går i hurtig tempo, og med stadig kraftigere batterier og mer effektiv drift på selve maskinene, burde det helt sikkert være mulig å bygge større veistrekninger basert på el-drift om noe tid. Da må man selvsagt få på plass systemer som sikrer hurtigladning ute på prosjektene – og med løsningene som finnes i dag kan vi bare tenke oss hva som er mulig kun noen få år frem i tid.

Det er en spennende tid vi nå lever i innen utviklingen av fremtidens anleggsmaskiner, og vi i Norge har gode muligheter til å ligge foran som premissgiver i en slik utvikling. At vi vil se store endringer innen denne delen av bransjen er helt sikkert – og vi gleder oss til å se hvilke nyheter produsentene vil lansere i månedene og årene fremover. Det kan også godt være at helt andre teknologier enn el-drift vil komme sterkere på banen. Det er det som nettopp er så spennende med den teknologiske utviklingen – vi vet aldri hva som ligger bak neste sving.

Nøkkelord:

Leder
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

 

Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo
– entreprenør avviser

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen