- NTP en gedigen skuffelse

- Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018-2029 er en gedigen skuffelse og et alvorlig løftebrudd, sier Sel-ordfører Dag Erik Pryhn.

- Regjeringa bryter Stortingets tidligere lovnader om utbygging av E6 i Gudbrandsdalen. Stortinget har i forbindelse med vedtak om bompengefinansiering av E6 Ringebu – Otta og NTP 2014 – 2023 lovet at E6 mellom Ringebu og Otta skulle bygges ferdig innen 2023. Nå legger Regjeringa opp til at bygginga av Sjoa – Otta starter opp tidligst sent i 2023. Elstad – Frya skyves enda lengre ut i tid. Her vil ikke ny vei stå ferdig før 2030. Dette er en gedigen skuffelse og verre enn vi hadde fryktet, uttaler Pryhn i en pressemelding.

- Sammen med gode alliansepartnere i blant annet næringslivet, nasjonale veibruker-organisasjoner og gode naboer på Nord-Vestlandet har vi lagt ned en stor jobb for å få sikre at stortingsvedtakene ble fulgt opp. Vi har fått et inntrykk av at regjeringspartiene ville prioritere dette. Nå skyver de ferdigstillelse av en ny og sikker E6 i Gudbrandsdalen langt ut i tid. Dette er et stort svik der våre innbyggere, næringsliv og øvrige brukere av E6 i Gudbrandsdalen er ført bak lyset, sier Pryhn videre.

Ordfører i Sør Fron Ole T. Muriteigen understreker at E6 er viktig for eksport og import av gods fra og til Nord-Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge.

- En stor andel av trafikken er tungtransport. Sammenhengende utbygging er lønnsomt for næringslivet nasjonalt og lokalt. I perioden fra 1990 til 2016 har 120 personer mistet livet på E6 fra Biri til Otta, og 255 har blitt hardt skadd i ulykker på vegen. Store deler av E6 gjennom Gudbrandsdalen har dårlig standard og mangler midtrekkverk. Tungtransport kjører langs skolevegen, og strekningene som nå skyves langt ut i tid, er smale og trafikkfarlige. Derfor har vi forventet at dagens regjering ville stå ved tidligere vedtak og lovnader, sier han.

I følge Arne Fossmo i Ringebu kommune betyr dette at man i mange år framover betaler for en veg som man ikke får før benytte før tidligst i 2026.

- Det er helt uakseptabelt. Forutsetningen for vedtakene i kommunestyrene om bompengefinansiering er brutt. Disse vedtakene var basert på en felles forståelse med Stortinget der bompenger skulle finansiere etappe 1, mens etappe 2 skulle finansieres fullt og helt av Staten, påpeker han.

-Vi kommer nå til å gå tilbake til våre kommunestyrer og anbefale at vedtakene om finansieringen oppheves, sier Rune Støstad, ordfører i Nord-Fron.