Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Uventet avgjørelse rundt hovedveiene mellom øst og vest

Publisert: 21.03.2017 00:34. Sist endret: 21.03.2017 00:47.

Mandag kom avgjørelsen mange har ventet på rundt hvilke strekninger det skal satses på som hovedveiene mellom øst og vest - mellom Oslo og Bergen. Resultatet ble ikke som forventet.

Flere nettledere

  • Utnytt muligheten!
    03.03.2021
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
    02.03.2021
  • Viktig dag for næringens fremtid
    02.03.2021
  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
  • En klar oppfordring til byggenæringen
    22.02.2021
Les flere

Nettleder

Utnytt muligheten!

Les også:

  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak
  • Innlegg: Oslo kommune med nye smitteregler for byggeplasser
  • Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen
  • Ny flyplass i Bodø garanteres av regjeringen
  • Utnytt muligheten!
  • Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner: - Alvorlig, mener NBBL
  • NRC Group Norge blir med i Diversitas
  • Ingeborg-nettverket lanserer mentorprogram for rørbransjen
  • Oslo kommune ber om smitte-tips - varsler mer testing og smittesporing på byggeplasser
  • Foamrox inngår avtale med tysk selskap
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo

Flere kontrakter

  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Det var Trond Helleland (H) og Morten Wold (Frp) som fikk fortelle hva regjeringen og samarbeidspartiene i fellesskap nå har kommet frem til. Fra før var E134 Haukeli banket som hovedvei nummer én – men det har vært mye spenning knyttet til hvilken strekning man skulle satse på som hovedvei nummer to – ble det rv 7 over Hardangervidda, E16 over Filefjell eller rv 52 over Hemsedalsfjellet. Rv 52 har vært favoritten, ved siden av E134, og samtidig fortrukket gjennom en et arbeid utført av Statens vegvesen.

Det ble ikke slik – man valgte i prinsippet å gå for en løsning med å satse på alle strekningene. Rv 7 over Hardangervidda skal utvikles som hovedveiforbindelse for persontrafikk, mens rv 52 over Hemsedalsfjellet skal bli hovedveiforbindelse for næringstransport. På E16 skal man fullføre opprustingsarbeidet man har jobbet med i en lengre periode, og strekningen skal bli en avlastningsvei for de øvrige veiene. Dermed kan det synes som om at man i stor grad har hørt på alle veilobbyistene som har jobbet for å få sin strekning inn som den foretrukne hovedveien. E134 vil bli den viktigste strekningen - men de øvrige vil alle også bli tilgodesett og kan forvente en standardheving i årene fremover – som opplagt vil komme alle reisende og ikke minst lokalsamfunnene rundt de ulike strekningene til gode.

Dette kom nok overraskende på mange. Statsråd Ketil Solvik-Olsen var tidlig i prosessen ute og pekte på at man kom til å satse på en eller maksimalt to strekninger som hovedveier mellom øst og vest. Dette skulle man gjøre for å tilføre midler til en eller to hovedveier som skulle sørge for best og mest mulig effektiv transport mellom landets to største byer.

Spørsmålet nå er om dette er en løsning som er best for landet eller for lokalsamfunnene veiene berører. Det er uten tvil slik at flere nå får fordelene ved en opprustning av de ulike strekningene, men får vi på denne måten de best mulige veiene mellom de to store byene i Sør-Norge? Det kommer selvsagt helt an på bevilgningene det legges opp til for de nevnte strekningene. Klarer man å tilføre såpass store summer det må til for å få alle de fire strekningene opp til en standard man kan forvente og behøver, er dette selvsagt en gledens dag for alle som er opptatt av god og effektiv infrastruktur her i landet. Men blir det slik at man ikke makter å tilføre nok penger som fører til at vi får en langdryg utbygging av alle strekningene – vil det selvsagt ha mer uheldige konsekvenser – og det vil ta uendelig mange år før vi får en fullgod transportåre.

Det er i utgangspunktet vanskelig å se for seg at man kan klare å bevilge nok penger for å sikre en rask utbygging av alle strekningene. Det kan selvsagt bli slik at man vil prioritere to av veiene først, og deretter gå på de øvrige strekningene. I utgangspunktet burde det være slik at man prioriterer E134 Haukeli og rv 52 Hemsedalsfjellet først. Da får man en effektiv vei i den sørlige delen – og med rv 52 får man en effektiv transportvei for næringstransporten i den nordlige delen. For å sikre en effektiv vei for rv 52 må man opplagt bygge denne veien kraftig ut om tungtransporten skal prioritere denne øverst, og det vil selvsagt også føre til at mye av personbiltrafikken vil velge denne strekningen, uansett om rv 7 over Hardangervidda også oppgraderes. Rv 7 er sagt å skulle bli veien for persontrafikken, med stor vekt på mulighetene som finnes for turisme. Spørsmålet er da om dette innebærer en tunnel på den mest utsatte strekningen, eller om dette da blir feil i forhold til den tenkte intensjonen.

Det fulle svaret får vi ikke før NTP kommer ut. Vi vil nok ikke få det fulle bildet der heller, men den vil helt sikkert gi en god indikasjon på hvor dette bærer videre.

Det finnes både de som er skuffet og de som er godt fornøyde med mandagens beslutning – men det legges uansett nå opp til at det vil måtte brukes store summer på å få tre hovedveier mellom øst og vest samt en avlastningsvei opp til forventet standard. Forhåpentligvis vil dagens og fremtidens regjeringer ta seg råd til dette – for vi trenger virkelig en bedre og mer effektiv transportåre mellom øst og vest.

Les også:
  • Regjeringen velger flere hovedveier mellom øst og vest
  • La fram forslag om ny E134-trasé til Bergen
  • Ingen overraskelse fra Vegvesenet
  • E134 blir ny hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet
  • Viktig avklaring rundt valg av strekning mellom øst og vest

Nøkkelord:

Leder
 

Nye Veier
skal bygge Ringeriksbanen

 

BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak

 

Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner:
- Alvorlig, mener NBBL

 

Ny flyplass i Bodø garanteres av regjeringen

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen