Ketil Solvik-Olsen er svært kritisk til opposisjonens ønsker om å avvikle Nye Veier. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Opposisjonen vil legge ned Nye Veier: - Bare trist, mener Solvik-Olsen

Opposisjonen er kritiske til regjeringens prestisjeprosjekt og vil avvikle Nye Veier. - Viser at de ikke makter å tenke nytt, mener samferdselsministeren.

At det kommende stortingsvalget kan få stor innvirkning på Nye Veiers fremtid, er ingen overdrivelse.

Både Dagens Næringsliv og Fædrelandsvennen skriver onsdag om opposisjonspartienes sterke Nye Veier-motstand.

– Det er bare trist, sier samferdeselsminister Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

– Men vi har ingen planer om å tape valget, så jeg er optimistisk med tanke på fremtiden til Nye Veier, legger han til.

SV foreslår å avvikle selskapet, mens Sp og Arbeiderpartiet åpner opp for det samme.

– Blir det regjeringsforhandlinger, så er dette viktig. Det er ikke tvil om at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens oppsplitting og kommersialisering av hele vei- og jernbanesektoren, på bekostning av styring og helhetlig tenkning, er viktig å reversere, sier SVs samferdselspolitiske talsmann Heiki Holmås til Fædrelandsvennen.

Arbeiderpartiet kritiske

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Eirik Sivertsen i Arbeiderpartiet er ingen tilhenger av Nye Veier. Arkivfoto.

I Arbeiderpartiet er de heller ikke entuasiastiske til Solvik-Olsens veibaby Nye Veier. Avvikling er et alternativ om de kommer til makta.

– Det er en mulighet, ja. Men vi vil uansett vedstå oss de avtaler staten har inngått, sier Aps samferdselspolitiske talsmann og nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Eirik Sivertsen til Dagens Næringsliv.

Arbeiderpartiet var imot opprettelsen av Nye Veier i utgangspunktet.

Eirik Sivertsen kritiserer også  regjeringen for at de ikke har fått skikkelig svar på hvor mye av Nye Veier-bevilgningen på 4,5 milliarder kroner i statsbudsjettet (1,5 milliarder i 2017 og 3 milliarder fordelt over de tre neste årene) som blir satt i arbeid i 2017.

– Det kan se ut som regjeringen er opptatt av å klemme mest mulig tannkrem ut av tuben, slik at det blir vanskelig å få den inn igjen, sier Sivertsen.

Makter ikke å tenke nytt

Argumentasjonen til Ap og Sivertsen henger ikke på greip, mener Ketil Solvik-Olsen.

– Du kan ikke i den ene setningen si at det skjer så mye at det er vanskelig å få inn igjen tannkrem i tuba, for så å si at det ikke skjer noe. Det er riktig at vi ikke satt spaden i jorda ennå, men det ligger tre prosjekter i Stortinget og det er inngått kontrakt på E18 Tvedestrand-Arendal. Nye Veier har stikk i strid med det bildet Arbeiderpartiet prøver å tegne, vist seg å være svært effektive, sier Solvik-Olsen.

Han mener opposisjonens motstand viser at man i Arbeiderpartiet ikke makter å tenke nytt.

– Det er trist, og bekrefter at sosialistene er imot alt som er nytt. Nye Veier skal føre til at vi løser problemene mer effektivt. Prosjekttidene er for lange, kostnadene er for høye og innovasjonen er for lav. Dette er ikke et problem som har oppstått plutselig de siste årene, men noe som har gått over mange tiår uten at vi har klart gjøre noe med det fra politisk side. Nå er vi i gang med reformene som skal gjøre noe med det, og vi ser allerede positive effekter, sier Solvik-Olsen.

Gode bransjetilbakemeldinger

Han sier tilbakemeldingene til regjeringen fra bransjen er også veldig gode.

– Alt er ikke perfekt, men vi får tommel opp fra både entreprenører, ingeniører, bransjeorganisasjoner som mener Nye Veier viser seg som en høyst profesjonell aktør som fyller den rollen de skal ha godt. Nye Veier har satt i gang en dynamikk som utfordrer både uskrevne og skrevne regler. Jeg tror resultatet blir mer veg for pengene, sier Solvik-Olsen.

Sivertsen oppgitt

Byggeindustrien har snakket med Eirik Sivertsen i Arbeiderpartiet som blir oppgitt over kritikken fra samferdselsministeren

– Hvor skal jeg starte? Jeg vet ikke hvor han har det fra at jeg er sosialist, men det er for så vidt en vanlig Solvik-Olsen-kommentar. Det er ingen som er imot alt som er nytt her. Vi har presentert alternative modeller i NTP der målet er å få ned planleggingstiden på nye prosjekter, bedre prosjektorganisasjoner, langsiktige finansieringsordninger, samt å få ordninger på plass som sørger for lenger og mer sammenhengende strekninger. Det mener vi kan gjøres innenfor rammene til Statens vegvesen i stedet for et aksjeselskap som først og fremst er egnet for kommersiell virksomhet, sier Sivertsen til Byggeindustrien.

– Frykter du signalene dere gir kan skape usikkerhet i bransjen?

– Nei, det er ikke noe dramatisk i det vi sier. Som jeg har svart til alle som har spurt, så skal staten uansett vedstå sine forpliktelser. De kontraktene som er inngått skal naturligvis fullføres, sier Sivertsen.

Lover minst like høyt trykk
Han mener samferdselsløftet vi ser i dag startet lenge før Fremskrittspartiet og Høyre inntok regjeringskontorene.

– Da vi satt i regjeringen løftet vi systematisk opp samferdselssatsingen fra 20 milliarder til over 60 milliarder, som er det nivået som det ligger på i dag. Det var et område som hadde vært underprioritert over tid, men som vi viste vilje til å satse på. Med oss i regjering vil trykket være minst like høyt som i dag, sier Sivertsen.

– Og så vil jeg minne Solvik-Olsen om at den NTP-en som han gang på gang forteller om og slår seg brystet for, er lagt fram under vår regjering, sier Sivertsen til Byggeindustrien.