OPS på full fart tilbake i veisektoren

Det er nå snart åtte år siden det foreløpig siste OPS-prosjektet i regi av Statens vegvesen åpnet - med strekningen E18 OPS Grimstad Kristiansand. Nå jobber etaten med tre nye storprosjekter som skal realiseres ved bruk av OPS.

Offentlig Privat Samarbeid (OPS) er tidligere benyttet på flere store infrastrukturprosjekter, men er slett ikke dagligdags i Norge. Opp gjennom årene har det vært stor debatt rundt utbyggingsformen - og ikke minst er det stor politisk uenighet rundt teamet. Først og fremst går uenigheten på selve finansieringsbiten. Mange mener få og ingen kan få så gode finansieringsmuligheter som AS Norge til en infrastrukturbygging, og at staten da bør styre dette selv og ikke overlate dette til de private. På den andre siden finnes det mange som mener OPS er en glimrende form for å sikre en rask, effektiv og god utbygging av lengre sammenhengende strekninger – der man benytter seg av en annen finansieringsmetode.

De store aktørene innen anleggsektoren har over lang tid hatt ønsker om flere OPS-prosjekter. Og det er slik at man nødvendigvis ikke må legge mest vekt på finansieringsbiten, men på selve gjennomføringen av prosjektene. Ved å hente ut elementer fra gjennomføringen av OPS-prosjektene vil det opplagt være mange fordeler å hente ved å at samme aktører planlegger, bygger og drifter en lengre strekning. Da vil man åpenbart kunne hente flere fordeler som sikrer både en effektiv planlegging og produksjon - og ikke minst sikrer man et godt produkt ettersom samme aktører også får ansvar med å drifte veistrekningen i minst 20 år. Da kan man ikke ta så mange snarveier om man ikke ønsker at utgiftene skal komme tilbake i fullt monn i driftsfasen. Elementer der man ser at samme aktører både planlegger, bygger og drifter en strekning har vi også sett ved andre kontraktsformer enn OPS, som prosjektene på E6 Helgeland i regi av Statens vegvesen – og ikke minst skal Nye Veier AS bygge sine strekninger med en slik grunnidé.

Det er både positivt og spennende at Statens vegvesen nå henter frem igjen OPS-modellen fra verktøykassa si. Det er jo ikke slik at en OPS-modell passer på alle prosjekter - her må man se an gjennomføringsmodell i forhold til det enkelte prosjekt. Statens vegvesen har nå bestemt seg for å gjennomføre tre store prosjekter i OPS-regi - og det er strekningene rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen - Grundset/Basthjørnet, E10/rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn - Langvassbukt og rv. 555 Sotrasambandet.

Det var forrige uke et OPS-markedsmøte for strekningen rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen - Grundset/Basthjørnet i Hedmark. Denne jobben skal ha en verd på rundt 5,1 kroner - og oppmøtet rundt arrangementet var enormt. Rundt 250 personer var på plass i salen, og Vegvesenet måtte bytte lokaler for å få plass til alle som ville komme. Dette er en jobb som skal komme ut i markedet til våren, og det er sagt at man her vil plukke ut tre konstellasjoner som får jobbe videre frem mot kontraktsinngåelse. Det er mange aktører som vil ha store ønsker å komme inn på en slik jobb - både av de norske og utenlandske selskapene. Statens vegvesen vil legge opp til en omfattende prekvalifiseringsrunde, der de foretrukne aktørene må svare på en rekke krav. Til slutt vil det bli slik at pris skal telle 80 prosent.

Etter denne strekningen kommer det også to nye prosjekter, og disse har en estimert verdi på hele 8,2 og 9,3 milliarder kroner. Da begynner vi virkelig å snakke om gigantutbygginger - og prosjekter som langt overgår hva Statens vegvesen har signert tidligere. Dette er da så store kontrakter at det er veldig få nasjonale aktører som kan ta på seg en slik oppgave alene - ikke minst om man ser hvor mange storoppgaver som kommer i nær fremtid. Det skal dermed bli spennende å se responsen på disse store OPS-jobbene - og hvilke selskaper, og ikke minst konstellasjoner, som vil regne på slike kontrakter. Dette er nok bare med på å understreke viktigheten av størrelse om man skal henge med på utviklingen rundt de store infrastrukturoppgavene vi nå ser komme.

Det er positivt at vi nå vil se tre nye OPS-prosjekter realisert i løpet av de nærmeste årene - så vil tiden vise om dette også er noe som vi vil se mer av fremover - eller om det vil gå mange år før vi får en ny OPS-runde.