I løpet av det siste året har så mange som sju av ti bedrifter blitt utsatt for katalogsvindel, viser en undersøkelse hovedorganisasjonen Virke har foretatt. Organisasjonen har nå sendt et brev til Riksadvokaten der de ber om at det opprettes en egen norsk bedragerigruppe slik som i Sverige for å få bukt med problemet. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

7 av 10 bedrifter har blitt utsatt for katalogsvindel

I løpet av det siste året har så mange som sju av ti bedrifter blitt utsatt for katalogsvindel, viser en undersøkelse hovedorganisasjonen Virke har foretatt.

– Vi ser nå antydninger til at kriminaliteten er langt mer organisert og truende enn tidligere – mye tyder på internasjonale samarbeid og tette bånd mellom ulike kriminelle miljøer i Norge, sier sikkerhetskoordinator Thor Martin Bjerke i Virke.

Organisasjonen har nå sendt et brev til Riksadvokaten der de ber om at det opprettes en egen norsk bedragerigruppe slik som i Sverige for å få bukt med problemet.

Brevet er sendt samme uke som politiet i Trondheim gikk til aksjon mot firmaet Nummeropplysninga AS. To av lederne i firmaet ble varetektsfengslet i fire uker. Politiet har siktet ytterligere sju personer for grovt bedrageri i det de karakteriserer som «en stor og omfattende bedragerisak som omhandler nettkatalogtjenester».

Samordnet etterforskning

– Det er behov for en nasjonalt samordnet etterforskning for å ta knekken på disse kriminelle miljøene, sier Jarle Hammerstad, som er leder for næringspolitikk i Virke.

Virkes undersøkelser viste at om lag 10 prosent av dem som ble kontaktet faktisk betalte fakturaen enten fordi de var villedet eller fordi de var redde for å få en inkassosak.

I brevet til Riksadvokaten skriver organisasjonen at den har indikasjoner på at det er et visst samarbeid mellom norske og svenske kataloghai-aktører.

«Vi ser blant annet at hjemmesider og tilbud fra svenske selskaper nå har et mer profesjonelt norsk utseende. Språkbruken er også tydelig fornorsket. Aktørene synes å utnytte at det er lite samarbeid mellom norsk og svensk politi på dette området», heter det i brevet.

Svindelen omfatter katalogsalg, salg av strøm og telefoniavtaler. Hovedorganisasjonen har stor pågang fra medlemmer som er utsat for slik fakturasvindel. Først og fremst i form av at det tilbys nett- eller katalogoppføringer som er fiktive, og som faktureres med til dels store beløp.

Flyttet til Norge

Videre har Virke avdekket at personer som har blitt oppført på varslingslisten til Konsumentverket i Sverige har flyttet sin virksomhet til Norge.

Organisasjonen ber i brevet om at norsk politi henter erfaring fra Sverige og at det etableres et bedragerisenter i Norge slik som Sverige fikk i Stockholm i januar 2014.

«Både for å koordinere kriminalitetsbekjempelsen i Norge og for å etablere et formelt samarbeid mellom denne enheten og det svenske bedragerisenteret», skriver Hammerstad og Bjerke i brevet til Riksadvokaten.