Svante Hagman (t.v.) og Terje Stachnik Hansen. Foto: Erik Mårtensson/NCC

Nye Veier på riktig vei

I Aftenposten 9. august skrev administrerende direktør i Nye Veier AS, Ingrid Dahl Hovland, hvordan de ønsker å bygge raskere og billigere motorvei. Vi mener de er på helt riktig vei. 

Om forfatterne:

Terje Stachnik Hansen, kommunikasjonsdirektør, NCC Infrastructure.
Svante Hagman, Executive vice President/direktør forretningsområde, NCC Infrastructure.

Som entreprenør med 95 års erfaring i Norge vet vi at det å bygge mer infrastruktur for pengene ikke nødvendigvis betyr dårligere kvalitet, eller mindre sikre veier for den saks skyld. Vi mener det er et stort potensial for å bygge raskere, billigere og mer bærekraftig gjennom økt standardisering, økt samhandling mellom utbygger og entreprenør og tydelige krav til livsløpsstandard og bærekraftige løsninger.

Det investeres betydelige beløp i infrastruktur i Norge og ønskelisten synes å stige fra år til år. Men inntil nå har debatten om hva som skal bygges virket å være frakoblet debatten om hvordan det skal bygges. I Sverige har NCC erfaring med å bygge etter de prinsippene Nye Veier skisserer, og der har vi eksempler på at vi har bygget betydelig mer vei for pengene enn i Norge. I områder med sammenlignbar geografi og geologi. Så, vi vet det er mulig.

Som en av landets og Norden største entreprenører har vi lenge syntes det har vært underlig at det ikke i større grad har vært drøftet hvordan vi skal få mest mulig bærekraftig infrastruktur igjen for pengene samfunnet bruker? Hvordan vi bygger, med hvilke metoder og med hvilke prosesser, vil spille svært stor rolle for produktiviteten og for hvor mye infrastruktur vi til slutt sitter igjen med.

Ved å endre tidligfasen, og gå fra detaljerte beskrivelser til funksjonsbeskrivelser, og la entreprenørene, som tross alt er dem som har erfaring med å bygge, være med i en tidlig fase, gis det et nytt handlingsrom for å utvikle innovative og kostnadseffektive løsninger.

Når livssyklusperspektivet verdsettes høyere blir fokus lagt på totale kostnader i veiens totale levetid, ikke kun på prosjektgjennomføringen. Hvis NCC skal bygge en motorvei, og deretter vedlikeholde den samme veien i kanskje 20 år, er vi selvsagt opptatt av å prosjektere og bygge en vei med høy kvalitet.

Oppfølgingen må være konkret og transparent. At det skal stilles høye krav til at investeringer i norsk infrastruktur er bærekraftige er en selvfølge. Men like viktig er det at etterlevelsen følges opp. Entreprenørene må derfor løpende dokumentere etterlevelse av samfunnsansvar, herunder riktig betaling og boforhold til sine ansatte og aktiv oppfølging av helse og sikkerhet på byggeplassene. Kun på denne måten kan vi for fremtiden sikre lik og rettferdig konkurranse.

Kompetanse til å gå i denne retningen vet vi i stor utstrekning finnes i dag hos berørte myndigheter og etater, og det gjøres også mye bra. Nå er vi klare til å ta dette ut i stor skala.

La oss derfor frem mot kommende Nasjonal Transportplanen diskutere hva og hvorfor vi skal bygge. Men la oss også på alvor diskutere og utvikle et system som fokuserer på hvordan vi skal bygge.