Fra venstre John Ivar Mogseth, Jernbaneverket sin prosjektleder for Kvam Kryssingsspor, Helge Johansen, oppdragsleder fra Sweco og Tor Johan Brobak, Jernbaneverket sin prosjektleder for Oteråga stasjon.

Sweco signerte to kontrakter med Jernbaneverket

Arbeidet starter opp i august og skal leveres rundt årsskiftet 2016-2017. Den totale verdien av begge kontraktene, som ble signert før sommerferien, er på 19 millioner.

Oppdragene er for Kvam Kryssingsspor og Oteråga stasjon. På Kvam er det snakk om detaljprosjektering av forlengelse av krysningsspor på Dovrebanen.

Oteråga innebærer detaljprosjektering for forlenging av kryssingsspor på Nordlandsbanen, samt ny stasjonsløsning.

To kontrakter på en dag

- Det var gøy å vinne begge kontraktene på samme dag, og vi ser frem til et godt samarbeid med Jernbaneverket, forteller Sweco sin gruppeleder Helge Johansen i en pressemelding.

Johansen var tilbudsleder og er påtroppende oppdragsleder for begge oppdragene.

Ansatte fra Sweco sitt kontor i Trondheim jobbe tett med Sweco Rail i Sverige, som har ansvaret for de jernbanetekniske fagene.

Kvam kryssingsspor

Oppdraget på Kvam er å sikre at 600 m lange godstog skal kunne krysse uten unødvendig tidstap på strekningen mellom Lillehammer og Dombås, på Dovrebanen. Eksisterende kryssingsspor skal forlenges, samtidig som det skal gjøres tiltak for å sikre planfri kryssing, ved hjelp av kulverter under sporet.

Oteråga stasjon

Som eneste lange kryssingsspor mellom Bodø og Fauske, vil Oteråga stasjon bli et viktig tiltak for større fleksibilitet og raskere togframføring på nordre del av Nordlandsbanen.

- Vi skal forlenge eksisterende kryssingsspor fra 320 m til å kunne takle 600 m lange tog. I tillegg vil vi også bygge en ny stasjonsløsning med nye sideplattformer og planfri kryssing, som kan bli viktig for fjerntrafikk, sier prosjektleder Tor Johan Brobak, fra Jernbaneverket.