Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) sammen med sønnen Daniel, statsminister Erna Solberg og ordføreren på Voss, Hans-Erik Ringkjøb, blir vist rasstedet på E16 ved Hyvingstunnelen av geolog Harald Hauso. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Solberg: – Forstår at folk vil ha ny E16 raskt

Statsminister Erna Solberg (H) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) dro søndag til Voss for å se nærmere på raset som gikk over E16 tidligere denne uken.

– Det har vært et voldsomt ras, og dette gjør inntrykk. Det viser hvor store naturkreftene er, og det er mye masse som må fraktes vekk. Det var fint å få en orientering fra Vegvesenet og de som arbeider med sikring på området, sa Solberg til NTB etter befaringen søndag.

Søndag klokken 14 ble E16 gjenåpnet for trafikk etter det store raset som gikk ved Hyvingstunnelen ved Bolstad i Voss.

1.000 lastebillass

Oppryddingsarbeidet har pågått for fullt de siste dagene. Raset som gikk onsdag morgen, var fem meter høyt og mellom 50 og 60 meter bredt.

Bilder tatt fra helikopter viser hvordan enorme steinmasser har rast fra langt oppe i fjellsiden og ned i Bolstadfjorden mellom Trollkonetunnelen i Vaksdal og Hyvingstunnelen. Massene som måtte ryddes, er beregnet til 10.000 kubikkmeter eller tusen lastebillass.

– Det har kommet et ras på et område der man ikke forutså at det kom til å bli ras. Nå må vi fortsette med sikringsarbeidet, og bevilgningene til sikringsarbeid er økt. Det er valgt trasé for ny vei, og arbeidet med den skal begynne så fort som mulig, sier Solberg.

Veien er nå gjenåpnet for trafikk, men det var søndag fremdeles omkjøring på fylkesvei 7 på grunn av stor trafikk i området, opplyser Statens vegvesen.

– Må planlegges

Det er besluttet å bygge ny E16 med tunnel, men arbeidet kan tidligst starte i 2021.

– Jeg skjønner folks iver etter å få en ny vei på plass, og vi skal bygge den så raskt som mulig. Jeg forstår utålmodigheten, men dette må planlegges ordentlig, sier Solberg.

– Det tar en del år å bygge, selv om en setter alle kluter til. Men nå begynner vi å se lyset i tunnelen med tanke på at vi har tatt beslutning om at tunnel skal bygges. Vi har full fremdrift med å jobbe med Nasjonal transportplan. Stortinget skal vedta den før sommeren 2017, deretter er det bare å komme i gang med en del av prosjektet, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til TV 2 onsdag.

Innen den tid må bilistene fortsette å kjøre på den rasutsatte veien.