Viktig avtale landet - er den god nok?

Mandag kunne partene som i månedsvis har forhandlet om den reviderte Oslopakke 3 presentere resultatet. Denne viser at det skal bygges for flere titalls milliarder kroner i nye kollektivprosjekter i årene fremover. Kompromisset innebærer en storstilt satsning på kollektivtrafikken, men åpner også opp for usikkerhet rundt ny E18 og det er også kommet opp spørsmål rundt finanseringen av totalpakken.

Forhandlingene er nå endelig mål, og det er selvsagt meget positivt. Det legges ikke skjul på at forhandlingene har vært svært krevende og det er tydelig at diskusjonene har vært heftige underveis i prosessen – men det viktigste er nå at man har en avtale på plass. Nå kan man begynne med konkret planlegging rundt prosjektene som ligger inne i pakken. Det innebærer blant annet utbygging av Fornebubanen, ny T-banetunnel under Oslo, nytt sikrings- og signalanlegg på T-banen og ny baneløsning for Nedre Romerike. Alle disse er storprosjekter som vil gi både gode løsninger for innbyggerne og store oppgaver for byggenæringen å løse.

Det er likevel noen spørsmål. Hvor mye av ny E18 vil egentlig bli bygget ut og når. Miljøpartiet De Grønne (MDG) presenterer det som en seier at det bare skal bygges ut knappe to kilometer med ny E18 nå. Dette er kun en mindre del av hele utbyggingen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen legger til grunn at avtalen sier at man skal bygge ut hele strekningen, og at de som eier av denne utbyggingen absolutt vil si sitt i denne saken – og staten forsetter planleggingen av en utbygging av hele strekningen. MDG varslet allerede da de presenterte avtalen at de vil gå for omkamp om E18. Det tyder på at siste ord langt ifra er sagt om utbyggingen av den nye motorveien, inkludert en satsing på kollektivtrafikken, langs denne strekningen.

Oslopakke 3 er på mange måter et paradigmeskifte innen utbyggingen av infrastruktur i og rundt hovedstaden. Nå legges det opp til en storstilt kollektivsatsning og med mindre fokus på privatbilismen. Dette er uunngåelig med veksten som har skjedd og skjer i Oslo. Det er derfor mange viktige og gode kollektivprosjekter som skal komme – og som også en nødvendig for om byen skal få den ønskede utvikling. Om man ikke får på plass gode løsninger vil man kunne oppleve av byen kveles. Dette bør likevel ikke sette en stopper for den viktige utbyggingen av ny E18 vestfra.

Spørsmålet er om det er nok penger i potten om alt dette skal realiseres. Det legges opp til at økte bompenger og statlige midler skal finansiere store deler av utbyggingen. Det er slik at staten dekker halvparten av utgiftene – resten må fylkene bla opp med selv – i tillegg til bompengeinntekter. Men er dette nok? Ifølge statsminister Erna Solberg kan det virke som om Oslo og Akershus har lagt for lite penger inn i potten, og peker på at fylkeskommunene må bla opp med mer selv. Også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen peker på at det må bli en rimelig byrdefordeling. Spørsmålet er da om planene er realistiske og gjennomførbare slik de nå ligger. Uten nok penger får man selvsagt ikke bygd ut alt – og i hvert fall ikke så tidlig som man burde. Vi regner derfor med at både Oslo og Akershus kommer med avklaringer og forsikringer rundt nettopp dette. Nå er det ikke slik at man skal forvente at alt skal ligge klart til realisering i en slik omfattende plan, men man må selvsagt ha gode og realistiske planer på hvordan dette skal bli fremover.

Det legges opp til at den etterlengtede Fornebubanen skal være realisert innen 2024. Dette er nok en god stund etter hva mange håpet og forventet. Ordfører Lisbeth Hammer Krog i Bærum peker på at dette er for sent, og at man bør forsere denne delen av avtalen. Det er det lett å ha forståelse for – Fornebu krever allerede i dag langt bedre kollektivløsninger – og utbyggingen fortetter med fullt styrke i dette området – om da ikke nettopp kollektivmangelen vil sette en stopper for dette.