Foto: Marte Christensen / NTB scanpix

Jensen utsetter flypassasjeravgiften

Finansminister Siv Jensen (Frp) utsetter innføringen av den omstridte flypassasjeravgiften til 1. juni. Unntaket som gjøres for reisende som bytter fly, kan være ulovlig statsstøtte.

Planen var å innføre avgiften 1. april, men det var før EFTAs overvåkingsorgan ESA torsdag i forrige uke henvendte seg til regjeringen. Budskapet var at avgiftsunntaket for såkalte transferpassasjerer ikke er forskriftsmessig varslet.

– Hvis det gjennomføres i sin nåværende form, og i en utstrekning som omfatter statsstøtte, vil ESA behandle det som «ulovlig støtte», heter det i et brev til Nærings- og fiskeridepartementet.

Samme bekymring ble også påpekt i høringsrunden, men regjeringen har hele tiden fastholdt at avgiften ikke omfatter statsstøtte og at et forhåndsvarsel til ESA derfor ikke var nødvendig.

– Vil bli innført

Finansminister Siv Jensen (Frp) er trygg på at avgiften tross ESAs henvendelse vil bli innført som forutsatt av Stortinget.

– Vi har hele tiden forholdt oss lojalt til Stortingets vedtak. Men når ESA nå vil behandle saken og lover å komme med en avgjørelse raskt, er det mest fornuftig å utsette avgiften. På den måten unngår vi risiko for at eventuell støtte må tilbakebetales, sier hun til NTB.

Flypasssasjeravgiften er del av budsjettavtalen mellom Høyre, Frp, Venstre og KrF. Stortingsflertallet vedtok både sats og fritak før jul.

Avgiften var ment å bringe inn ca. 1 milliard kroner i inntekter til staten i 2016, forutsatt at den ble innført fra 1. april. Regjeringen vil komme tilbake til de budsjettmessige konsekvensene i revidert nasjonalbudsjett.

Ikke posereprise

I fjor droppet regjeringen den omstridte poseavgiften, som også kom i stand som følge av budsjettforhandlinger på borgerlig side. Men i år det er uaktuelt med en posereprise fra Jensens side.

– Jeg er i den situasjon at jeg skal følge opp alle vedtak Stortinget fatter. Alt i alt ble det et godt budsjett for landet, sier finansministeren.

Regjeringspartiene avviste under forhandlingene Venstres foretrukne modell for flypassasjeravgiften, nettopp fordi denne ville kreve forhåndsvarsel til ESA. Finansdepartementet fastholder som sagt at modellen man til slutt falt ned på, ikke krever forhåndsvarsel. Årsaken er at avgiften uten et fritak, vil innebære dobbeltbeskatning av transferpassasjerer.

– Formålet med fritaket er at det kun skal betales én avgift per reise, sier Jensen.

Avgiften har fått kritikk, ikke minst lokalt i Østfold, der det er frykt for at Moss Lufthavn Rygge vil bli lagt ned som et resultat av at lavprisselskapet Ryanair trekker seg ut.