Vi må utnytte knutepunktene

Vi har ikke vært flinke nok til å utnytte de viktige knutepunktene og kollektivtraseene i byene våre. For å bygge opp under en fremtidsrettet vekst i pressområdene er det helt nødvendig at vi tar tak i denne problemstillingen – vi må rett og slett bygge høyere og tettere på de riktige stedene.

Mange av landets byer og tettsteder er i sterk vekst. Det er positivt på mange måter, men gir også noen utfordringer til hvordan vi skal bygge samfunnet vårt videre. Om vi ikke gjør de riktige valgene, vil byene med sterkest vekst bli kvalt av transportbehovet som vil presse seg frem.

Knutepunktkonferansen i NHO-bygget tirsdag viste til fulle hvilke enorme muligheter som ligger i å fortette ved knutepunktene og langs kollektivtraseene rundt om i landet, og kanskje spesielt i Osloområdet. Både kommunene og byggenæringen har så smått begynt å se på og utnytte potensialet som ligger i å bygge tettere rundt knutepunktene, men vi har ikke vært flinke nok. Med den kraftige urbaniseringen vi nå ser, og at langt de fleste ønsker å bo så sentralt som mulig, må vi nå sette helt andre krav til byplanleggerne – nå må vi utnytte mulighetene som finnes.

Det er i dag for eksempel en rekke uutnyttede muligheter i hovedstaden. Oslo kommune er nå i gang med å følge opp planene for å bygge ut Skøyenområdet, som er blant de virkelig viktige knutepunktene i Oslo. Her jobber man nå med å legge til rette for en massiv fortetting, og det skal være planer på gang som kan bosette mange mennesker i området. Kommunen ser for seg at man kan bygge i opptil 16-18 etasjer i dette populære området. Det finnes også en flere andre lignende eksempler i Osloområdet – og planene som har ligget på vent, må nå hentes frem igjen. Skal vi klare å ta unna den kraftige befolkningsveksten i Osloområdet må vi bygge riktige og tenke langsiktig.

For å virkelig få fortgang i knutepunkttenkningen i Oslo er det også et par nye kollektivutbygginger som rett og slett må komme på plass. Fornebubanen skulle selvsagt stått ferdig for lenge siden, og at det ikke er mer uro rundt langtekkeligheten rundt dette kritiske prosjektet er underlig. For å få i gang den utviklingen Fornebu fortjener må banen komme på plass. Det legges nå opp til en fordobling av antall boliger på Fornebu, men da må selvsagt banen på plass – det er en forutsetning. Det finnes selvsagt også store muligheter langs den nye banetraseen ut mot Fornebu, som må utnyttes.

Ny bane til Ahus er også sterkt ønsket og vil kunne gi en helt ny korridor nord for Oslo, og er noe som vil bedre både trafikksituasjonen i denne delen av regionen og ikke minst åpne opp for ytterligere fortetting langs traseen. Men viktigst av alt, er en ny metrotunnel under Oslo. Denne må man rett og slett få fortgang på. Om ikke denne er plass innen 10-12 år vi kollektivtrafikken i hele Oslo stå foran omfattende utfordringer. Man kan rett og slett ikke øke regulariteten og utnytte banesystemet i Oslo før vi han en ny tunnel klar. Denne er selvsagt ikke noe enkelt prosjekt å realisere og gjennomføre, og vi håper virkelig planen for denne kan presses frem i tid.

Knutepunktkonferansen viste til mange gode prosjekter, planer – og ikke minst mulighetene som finnes om man tenker og styrer utviklingen riktig. Det er håp om at den nylig vedtatte regionale areal- og transportplanen for Oslo og Akershus, med utvikling av regioner ved knutepunkter og langs kollektivtrasser, vil føre utviklingen i riktig retning, men dette krever modige politikere og eiendomsutviklere. Byggenæringen står klar, og ønsker å være en aktiv bidragsyter i dette arbeidet. Da må man også våge å sørge for ytterligere fortetting på de riktige stedene. Hva kunne vel da vært bedre enn om man bygde ut området på og ved Majorstuen stasjon på en helt ny måte. Her finnes det enorme muligheter i et av landets mest attraktive områder – og ikke minst et av landets mest trafikkerte knutepunkter. Plansjef Halvor Jutulstad i Ruter lanserte ideen om at man kan utvikle et nytt Barcode over dagens T-baneområde på Majorstuen.