En ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix

Beregningsfeil førte til brukollaps

Brua som kollapset over nye E6 hadde en bæreevne på kun en tredjedel av det den skulle hatt. Prosjekteringsfeilen gikk gjennom to kontroller uoppdaget.

Brua skulle ha en tåleevne på 65 tonn, men beregningsfeilen førte til at den ble bygget og montert med en bæreevne som kun var en tredjedel av det.

Dermed gikk det galt da tømmerbilen som veide 31 tonn kjørte ut på trebrua. Det er Statens vegvesen som melder dette på sine nettsider.

Ble ikke oppdaget i kontroller

Det er konsulentselskapet Reinertsen AS som har stått for prosjekteringen av brua. Alle tegninger og beregninger er kvalitetssikret internt hos Reinertsen i flere omganger, samt at brua er kontrollert og godkjent av Vegdirektoratet som en del av endelig godkjenning før bygging.

Beregningsfeilen ble gjort hos prosjekteringsselskapet, som selv oppdaget og ga beskjed om dette under sin interne gjennomgang i torsdag. Det samsvarte med det øvrig ekspertise også kom fram til.

- For dette prosjektet satte vi ned et prosjekteringsteam som utførte og produserte nødvendige bergeninger og tegninger av konstruksjonen. Teamets tegninger ble deretter oversendt til en annen gruppe i Reinertsen for intern sidemannskontroll. Vi har god dokumentasjon på at det skjedde, men tegningene og beregningene ble altså likevel godkjent og sendt videre til Vegdirektoratet for tredjemannskontroll. Heller ikke der ble feilen fanget opp, forklarte styreleder Erik Reinertsen under en pressekonferanse på Lillehammer fredag.

Moelven fikk tegninger med gale beregninger

Arbeidstegningene ble deretter sendt til limtreprodusenten Moelven Limtre, som brukte disse tegningene i produksjon og senere under montasjearbeidene.

- Oppsummert har Reinertsen gjort en alvorlig prosjekteringsfeil. Interkontrollen hos oss fanget ikke opp feilen, og den ble heller ikke plukket opp i tredjepartskontrollen i Vegdirektoratet, sa Reinertsen under pressekonferansen og beklaget også overfor sjåføren hendelsen som ble påført ham.

- Det har vi også formidlet til han i dag over telefon, sa Reinertsen.

Har kvalitetssikret andre trebruer
Prosjektleder for E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen, Øyvind Moshagen sier følgende om det som har kommet fram etter granskingen.

- Vi er først og fremst veldig glad for at det har gått bra med lastebilsjåføren. Så vil jeg si at vi på bakgrunn av det vi nå vet også har gjort en ekstra kvalitetssikring av de andre trebruene på anlegget, både visuelt og beregningsmessig. Disse er det ingen feil med, sier Øyvind Moshagen i en pressemelding.

- Hvorfor feilen ikke har blitt avdekket i vårt kontrollarbeid vet vi ikke nå. Det er fortsatt kort tid siden prosjekteringsfeilen ble påvist – og vi har ikke alle svarene ennå. Dette er noe av det som vi selvsagt skal se på videre framover, sier Marit Brandtsegg, som leder Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen i Vegdirektoratet.