Det skriver Byggmakker i en pressemelding torsdag.
Kjedesamlingen Byggmakker Forum samler, ifølge meldingen, rekordmange 1.200 deltagere i år. Gjennom to dager lanserer Byggmakker produkt- og kjedenyheter for proffkunder og egne medlemmer.
– Byggmakker har for tiden god vind i seilene. Jeg gleder meg spesielt til å lansere vår nye strategi og å snakke om satsingen vi nå skal gjøre mot de profesjonelle kundene våre, uttaler administrerende direktør i Byggmakker Handel, Knut Strand Jacobsen.
25 år som Byggmakker
Byggmakker Forum er kjedens årlige samling for både ansatte, leverandører og proffkunder, og i år feirer kjeden 25 år under Byggmakker-profilen.
– I kjeden er det nå god fart, og vi samarbeider bedre og er mer koordinert enn på lenge. Det skyldes blant annet at vi har nær fullført kjøpmannstrategien og tilbakelagt et vellykket og lønnsomt 2015. Vi er klare for en spennende fremtid sammen med leverandører, medlemmer og våre kunder, sier Byggmakker-direktøren.
– Vi har en vekst på syv prosent, noe som er sterkt for en kjede av vår størrelse og posisjon, supplerer han.
Proffsatsing
På Byggmakker Forum lanserte Jacobsen også strategien som skal bidra til ny vekst for kjeden.
– Vi har pekt ut en del utviklingstrekk som vi tror blir avgjørende for utviklingen i byggevarebransjen de neste fem årene. Vi tror de kjedene som svarer godt på utfordringene blir morgendagens vinnere, og vi har ambisjon om å være best. For Byggmakker innebærer det at vi kommer til å ta en tydelig posisjon i markedet når det gjelder kompetanse og service. Dette vet vi er spesielt viktig for våre proffkunder. Vi skal også være konkurransedyktig på pris og overgå i varesortiment. Vi bruker nå også betydelige ressurser på å tilfredsstille kundene som forventer flere og bedre digitale tjenester. For oss handler det om å være en fleksibel og kundetilpasset byggevarekjede, som tar hensyn til ganske raske endringer i handlevaner, hvor folk bor og hvordan vi lever i Norge. Vi skal legge enda bedre til rette for at kunden våre kan ta de gode valgene, særlig knyttet til energieffektivisering, sier Jacobsen.
Presenterer portalen
Byggmakker Forum 2016 består av 70 messestands med nyheter.
– Vi legger i år blant annet vekt på presentere en oppgradering av BM-portalen, vår elektroniske tjeneste for proffene. Den ble lansert for ett siden og har vært en stor suksess med svært gode tilbakemeldinger fra de proffkundene som benytter tjenesten. Den gjør bestilling av varer og tjenester fra Byggmakker enklere, raskere og mer lønnsomt, og gir kunden en rekke andre tjenester innen egen ordrehistorikk, dokumentasjon og andre tredjepartstjenester. Bare det første året fikk vi en omsetning gjennom BM-portalen på 60 millioner kroner og vi har en klar ambisjon om øke denne kraftig i 2016, sier Jacobsen i pressemeldingen.
På Byggmakker Forum lanserte kjeden også en ny digital kommunikasjonskanal mot proffkundene. Byggmakker lanserte også sitt samarbeid med Entelligens, hvor de har gått sammen om å lage en egen energiportal for proffkundene til Byggmakker.