Ilustrasjonsfoto: Madeleine Bergheim

Møter jobbsøkerne face to Facebook

Mange bedrifter bruker sosiale medier for å informere og rekruttere, men koden er ikke lett å knekke.

17. desember i fjor meldte Multiconsult at man nå kan følge dem på Facebook.

– Det kan vel synes litt tregt å komme med Facebook-profil i slutten av 2015, men vi har jo hatt en egen profil rettet mot studenter i flere år. At vi først nå velger å utvide Facebook-satsningen, handler om prioriteringer og å sette av ressurser til å følge opp på en god måte, sier kommunikasjonsleder Gaute Christensen til Byggeindustrien.

Gaute Christensen i Multiconsult. Foto: Multiconsult

Christensen forteller at Multiconsult tidligere har fokusert på jobbnettverket Linkedin når de har brukt sosiale medier for å rekruttere til selskapet, men erfaringene tilsier at selv om Linkedin er spesifikt utformet for denne hensikten, er Facebook den arenaen hvor man når flest mennesker.

− Vi har fått sett på statistikken, og den viser at Facebook har utviklet seg til å bli en mye viktigere kanal enn vi trodde på for noen år siden. Vi ser nå at det ikke var riktig å satse ensidig på Linkedin, og nå snur vi oss, sier han.

Strategi er et must

Kommunikasjonslederen vedgår at de nok har undervurdert Facebook tidligere.

− Facebook er helt klart en rekrutteringsarena, men vi har nok tidligere først og fremst sett på dette som en ytterligere kanal for å vise hva vi gjør, og ikke vært bevisst rekrutteringspotensialet. Vi kommer uansett ikke til å kun satse på én kanal, men vi ønsker jo å lykkes med satsningen vår. Da handler det mye om hvordan vi følger opp de henvendelsene vi får og hvordan vi henvender oss til følgere. Jeg har ingen tro på at tilstedeværelse på Facebook er løsningen hvis man ikke evner å gjøre det riktig. Vi må ha en bevisst strategi bak hvordan vi bruker mediet, og det er også noe av grunnen til at vi har vært avventende, sier han.

I flere år har Multiconsult spesifikt henvendt seg mot studenter og nyutdannede på Facebook gjennom studentsatsingen Must. Her har de presentert sommerjobbprogrammer og forskjellige arrangementer, og Facebook-profilen har fungert som et kontaktledd mellom Multiconsult og de yngste medarbeiderne.

− Must-profilen henvender seg i veldig liten grad til folk som har noen år på baken, og det er også riktig. Det er vanskelig å treffe alle på en gang, og vi har valgt ulike kanaler og arenaer for å spisse rekrutteringen mot ulike spesifikke grupper. Her synes jeg vi har jobbet bra, sier Christensen.

− Få som lykkes

Daglig leder Hans Petter Stub i Magneta, som spesialiserer seg på merkevareoppbygging for arbeidsgivere, sier til Byggeindustrien at stadig flere profesjonelle aktører har valgt å satse mer på Facebook.

Hans Petter Stub i Magneta. Foto: Line Slotnæs / Magneta

− Det jeg ser, er at det ikke bare er Multiconsult som velger å satse på Facebook. Selv om det er omtrent 1,4 millioner nordmenn på Linkedin, sier mange at de får bedre respons på Facebook, sier han.

Mens Linkedin er 100 prosent faglig, gir Facebook også muligheten for bedrifter til å vise seg fra flere sider. Stub påpeker også at nordmenn gjennomsnittlig er inne på Facebook langt oftere enn Linkedin, og at man dermed kan nå langt flere.

− Men det er absolutt ikke enkelt. Facebook er et såkalt fortjent medium, hvor du må gjøre deg fortjent til oppmerksomheten for at det skal fungere. Det krever kanskje ikke så mye ressurser å bruke Facebook til å nå folk, men det krever vanvittig god forståelse for målgruppen og hva de vil ha, sier han.

Stub mener mange bedrifter går i den fellen at de deler feil type informasjon på Facebook-sidene sine, og at man dermed ikke opplever å få den forventede responsen i form av delinger og likes.

− Det er litt for mange på sosiale medier som bare snakker om seg selv, og da ikke tenker på hva det er målgruppen er interesserte i. Hvis man skal lykkes, må man legge ut innhold som interesserer målgruppen, og da er det ikke årsrapporten som fenger mest. Det høres banalt ut, men det er veldig få som får det til, sier Stub.

Lik Byggeindustrien på Facebook her.