- Muntlige håndverkeravtaler skaper konflikt

Hele 40 prosent av oss har pusset opp siste 12 måneder. Bare 1 av 4 bruker kontrakt. 15 prosent opplever konflikt. Mange av dem kunne ha vært unngått.

Undersøkelsen om bruk av håndverkertjenester er utført av Opinion for HELP Forsikring.

Undersøkelsen viser at 1,6 millioner nordmenn kjøper håndverkertjenester privat hvert år. Mange av disse oppdragene er småoppdrag (ca 40 prosent er 5.000 kroner eller lavere), men rundt 1,2 millioner av disse har allikevel ikke noen form for kontrakt knyttet til arbeidet

I underkant av 200.000 personer opplever et avvik mellom oppdrag og utførelse i etterkant av leveransen, og omkring 35.000 personer ser seg tjent med å kontakte advokat i denne forbindelse

Rundt 15 prosent av alle håndverkerleveranser i Norge bidrar altså til konflikt i en eller annen grad. De fleste (3 av 4) tar dette opp med leverandør (håndverker), og en del kontakter advokat. Likevel unnlater nesten 1 av 4 å ta opp problemet med håndverkeren.

Halvparten av de som kontakter advokat opplever ikke at advokaten bidrar til å løse konflikten.

Det er til dels betydelig geografiske forskjeller når det gjelder bruk av håndverkertjenester. Slike kjøp er mest vanlige på Østlandsområdet, inkludert i Oslo, og minst vanlig i Nord-Norge, samt på Sørlandet (inkl. Telemark). Det er hele 10 prosentpoeng forskjell mellom Oslo og de tre nordligste fylkene. Det er nesten dobbelt så mange selvlærte elektrikere i Nord-Norge som i Oslo.

Blant den fjerdedelen som har benyttet kontrakt, så har dette i 3 av 10 tilfeller skjedd på initiativ fra håndverker. Bare i 17 prosent av tilfellene har initiativet kommet fra kunden.

I alt 6 prosent svarer at oppgjøret har skjedd kontant og uten kvittering. Initiativet til en slik oppgjørsform ser ut til å komme fra håndverker i større grad enn fra kunden.

1. desember jobber HELPs advokater gratis for å svare på spørsmål fra forbrukere og håndverkere om hvordan konflikter kan unngås og løses.