Prosjektleder Jørn Sørvig fra Statens vegvesen, regionvegsjef i Nord-Norge, Torbjørn Naimak og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under KVU-overleveringen onsdag.

Solvik-Olsen om åtte-milliardersprosjekt: - Fremstår som en god løsning

Dersom Statens vegvesens anbefaling av ny E6 gjennom Sørfold i Nordland blir fulgt, kan prislappen på prosjektet komme opp i åtte milliarder kroner.

Milliardsummen skremmer ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

- Jeg skal være forsiktig med å konkludere, men ved første øyekast fremstår dette som en god løsning, sier Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien. 

Onsdag mottok statsråden Konseptvalgutredningen (KVU) for E6 mellom Fauske og Mørsvikbotn fra Statens vegvesen. Den anbefaler at det bygges helt nye tunneler, og at resten veistrekningen også kortes inn og bygges ut til en høyere standard.

Avstanden mellom Fauske og Mørvikbotn vil da bli 64 kilometer mot dagens 75 kilometer.

Oppfyller ikke tunnelkrav

Bakgrunnen for utredningen er at de 16 tunnelene på strekningen ikke lenger oppfyller EUs sikkerhetskrav.

I tillegg er framkommeligheten på hele strekningen dårlig, på grunn av smale tunneler, ugunstig kurvatur og mange stigninger.

- Det er en del av E6 som vil oppleves som et lite mareritt for den som kjører på veien, spesielt for tungtransporten. Den er smal og preges av svært mange gamle tunneler, totalt 16 i tallet. Sånn sett regner jeg med at statsråden selv har strekningen friskt i minne etter å ha kjørt E6 sist sommer, sa regionveisjef i Nord-Norge, Torbjørn Naimak under KVU-fremleggingen.

- Jeg satt blant annet på i en lastebil som måtte kjøre midt i veien for ikke å skrape oppi tunnelhimlingen, så jeg vet at behovet for en ny vei er stort, bekrefter Ketil Solvik-Olsen.

Får Vegvesenet som det som de vil, vil dagens utdaterte tunneler være en saga blott. Konseptet Statens vegvesen har valgt ut som det beste, innebærer blant annet en 860 meter lang bru over Leirfjorden mellom Sommerset og Mørviksbotn. Traseen vil følge dagens trase på den førte delen av strekningen. Etter brukryssingen vil den fortsette langs den gamle E6-traseen gjennom Bonådalen.

I tillegg vil nye tunneler erstatter dagens tunneler som i stedet vil benyttes som beredskapstunneler og som sykkeltunneler i sommerhavlåret. 

Tunnel på 17,3 km

Alternativet som kommer nest best ut i KVU'en, er bygging av en 17,3 kilometer lang tunnel.

Dette prosjektet vil ha en prislapp på 8,8 milliarder kroner, altså 800 millioner kroner mer enn den anbefalte løsningen fra Vegvesenet.

- Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot tunneler, men kan man unngå de så vet man at driften blir billigere og du får samtidig en bedre kjøreopplevelse som reisende. Tunneler kan riktignok føre til at du blir mindre værutsatt, men en ulykke i et lukket rom kan være langt mer dramatisk enn om den skjer i dagen, sier Solvik-Olsen.

Statens vegvesen også sett på muligheten for å oppgradere dagens tunneler. Solvik-Olsen avskriver heller ikke en slik løsning 100 prosent, men lar det tydelig skinne igjennom hva han mener om å kladde på eksisterende vei.

- Det å oppgradere det vi har, vil ikke være en langsiktig løsning. Det vil være å bruke mye penger på noe som du uansett må kaste litt lenger frem i tid, og det er dårlig anvendte skattepenger, mener Solvik-Olsen.

Ikke i NTP

Milliardprosjektet på E6 i nord er foreløpig ikke lagt inn i Nasjonal transportplan 2014-2023. For et prosjekt med en mulig kostnadsramme på opp åtte milliarder kroner, byr det på utfordringer.

- Dersom vi skal begynne før 2018, så må det en ekstraordinær økonomisk satsing til. Hvis ikke må man begynne å skyve på andre prosjekter, og det er ikke ønskelig.

- Nå ligger vi foran skjema på bevilninger, spesielt på jernbane, sånn at vi vil kunne gjøre mer enn det som har vært planlagt i denne fireårsperioden. Men det vil jo uansett ikke bare å sette spaden i jorda selv om KVU'en er ferdig. Nå handler det om å få en god planprosess, slik at man kan få dette prosjektet inn i NTP - og gjerne tidlig og ikke i siste seksårsperiode, sier Solvik-Olsen

Statens vegvesen håper å kunne startet byggearbeidene i 2018.

- For å forberede oss og ikke tape tid, så har vi startet med forberedelser til reguleringsplanarbeidet allerede. Det er lagt opp til formell oppstart i disse dager, sier Torbjørn Naimak.