Norsk Trefiberisolering satser mye mot nyboligmarkedet. På bildet blåseisolerer de et hus på Gjøvik som blir bygget i regi av Nordbohus.

Mener blåseisolasjon vil ta over

– Bruken av blåseisolasjon vil øke kraftig i årene som kommer og håndlagt isolasjon vil etter hvert bli faset ut.

Det hevder Roy Selmer Hansen, avdelingsleder Østlandet i Norsk

Roy Selmer Hansen

Trefiberisolering AS. Han ser for seg at entreprenører og byggmestere i fremtiden vil sette bort isolasjonstjenesten på lik linje med for eksempel rørlegger- og elektrikertjenester.

– Flere og flere kunder oppdager gevinstene ved å bruke blåseisolasjon. Det er derfor nærliggende å tro at isolasjonstjenesten i mye større grad enn i dag vil bli satt bort til spesialiserte blåse­isolasjonsleverandører.

Tilbakemeldingene vi får fra markedet tilsier en slik utvikling, påpeker Hansen overfor Byggeindustrien.

– Enormt potensial
Blåseisolasjon utgjør ifølge Hansen fortsatt kun 3-4 prosent av det totale isolasjonsmarkedet og blåse­isolasjonsaktørene leverer tjenester for 220-250 millioner i året. Norsk Trefiberisolering, som bruker trefiberisolasjon levert av Hunton, har ambisjoner om å bli en av de ledende blåseleverandørene i landet og skal vi tro Hansen vil blåseisolasjonsmarkedet vokse mye i den neste tiårsperioden.

– Dette er et marked med et enormt potensial. Både vi og Hunton forventer at blåseisolering vil få et skikkelig løft i årene som kommer, sier han.

Håper de beste produktene vinner frem
Hansen får støtte av Anne Brith Johansen, marked- og PR-sjef i Isomax Energi AS. Den landsdekkende blåseisolasjonskjeden satser tungt med glassullproduktet Supafil Frame, som er produsert av Knauf Insulation.

– Blåsing er fremtidens isoleringsmetode, hevder Johansen.

Ifølge Johansen er de fortsatt den eneste aktøren som leverer blåseisolasjon med teknisk godkjenning fra Sintef Byggforsk.

– Det blir stadig strenger energikrav, derfor er det også viktig å ha de riktige produktene med den riktige dokumentasjonen, understreker Johansen.

Sjokkert over uvitenhet i bransjen
Hun erkjenner at det er krevende å jobbe inn et «nytt» isolasjonsprodukt i det norske markedet. Isomax Energi har imidlertid en rammeavtale med Skanska Midt-Norge som har gitt selskapet gode referanseprosjekter som blant annet Miljøbyen Granåsen, Nordens største passivhusprosjekt, og Lerkendal studentby i Trondheim.

– Vi skjønner faktisk ikke hvorfor ikke flere entreprenører bruker blåseisolasjon på lik linje med det Skanska gjør, sier Johansen.

Hun mener troen på det «gode gamle» og lite fokus på nye produkter kan være årsaken til at ikke flere velger blåseisolasjon. Johansen forteller at hun nærmest ble sjokkert over svarene hun fikk da hun i fjor tok en ringerunde til ulike prosjektledere i en riks­entreprenør for å forsøke å selge inn Isomax Energis såkalte «blow in blanket»-konsept.

- Raskere og billigere
Roy Selmer Hansen i Norsk Trefiberisolering sier tidsbesparelsen er en av hovedgrunnene til at blåseisolasjon blir valgt.

– Vi bruker omtrent halvparten av tiden sammenlignet med legging av tradisjonell isolasjon. I et nytt hus med grunnflate på cirka 100 kvadratmeter bruker vi maks to dager på å isolere bjelkelag, vegger, skråtak og loft, og det er fra vi parkerer bilen til vi har pakket sammen og reist igjen, opplyser Hansen.

Er dere konkurransedyktige på pris?
– Ja, jeg vil påstå at vi er minst 20 prosent rimeligere enn håndlagt isolasjon. Skal man gjøre et slikt regnestykke er det viktig og også ta med tiden som brukes på transport og ikke minst logistikken på byggeplass, svarer Hansen.

Jon Karlsen

Glava er skeptiske
Glava AS, Norges desidert største isolasjonsprodusent, har hatt blåseisolasjon i sortimentet i en årrekke. Administrerende direktør Jon Karlsen, mener blåseull egner seg på noen områder, blant annet til isolering av kaldloft og andre lite tilgjengelige plasser, men han har liten tro på at dette vil bli et hovedprodukt for Glava i fremtiden.

– Vi definerer oss som en totalleverandør av isolasjon og anbefaler alltid den isolasjonen vi mener er mest hensiktsmessig til ulike områder, kommenterer han.

Glava-sjefen forteller at de gjennom lisensavtalen med Saint Gobain kunne hatt muligheten til å levere et konsept med duk for innblåsing i blant annet vegger, men ifølge Karlsen er det et bevisst valg og ikke ta dette inn som en del av sortimentet.

– Vi er skeptiske til den tekniske utførelsen blant annet med tanke på sigeproblematikk. Vi velger derfor å anbefale plater og rull, som vi ser på som en tryggere løsning der man har 100 prosent kontroll på hele prosessen, sier han.