Navarsete ber Jernbaneverket trekke oppsigelser

Norge nye samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) ber Jernbaneverket trekke oppsigelsesvarsel til 1.100 ansatte. Hun varsler samtidig at konkurranseutsetting av Posten kan bli utsatt.

1.100 ansatte i Jernbaneverket har fått oppsigelsesvarsel etter at de ikke-sosialistiske partiene på Stortinget 6. desember i fjor vedtok å konkurranseutsette drift og vedlikeholdsoppgavene i selskapet. I regjeringserklæringen fra Ap, SV og Sp heter det imidlertid at konkurranseutsettingen i Jernbaneverket skal stanses. Nå gir Navarsete beskjed om at oppsigelsene kan trekkes tilbake. Vi vil stanse konkurranseutsetting i Jernbaneverket av alle vedlikeholdsoppgaver som innretter seg mot sikkerhet. Det er opp til Jernbaneverket å trekke tilbake oppsigelsesbrevene, men vi vil legge til rette rammevilkår slik at det kan gjøres, sier samferdselsministeren til NTB. Høyres næringspolitisk talsmann Petter Løvik er oppgitt over Navarsete. Han mener konkurranseutsetting innen veibygging og luftfart har vist at det er mye å hente på å konkurranseutsette Jernbaneverket. Vi ser at dette fungerer. Når man likevel vil omgjøre dette, så er det ideologi som settes foran hensynet til kundene, sier Løvik, som i forrige stortingsperiode ledet samferdselskomiteen. Har kostet 200 ansatte i Jernbaneverket har alt takket ja til en sluttpakke. Jernbanetilsynets sjef Steinar Killi sier han avventer en endelig beskjed fra Samferdselsdepartementet. Dette er gode nyheter. Det kan fjerne en usikkerhet for alle ansatte som har fått varsel om oppsigelse. Men moderniseringen av selskapet fortsetter, understreker han. Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund roser også signalene fra Navarsete, og mener det er de borgerlige partiene som har latt ideologi gå foran alt i saken. Konkurranseutsettingen av Jernbaneverkets sikkerhetsoppgaver er ett av de dyreste ideologiske eksperimenter som er gjort. Det har kostet staten 165 millioner kroner så langt i år å gi ansatte sparken, sier han. Vurderer postmonopol Navarsete deltok på en konferanse i Transportbrukernes Fellesorganisasjon på Gardermoen tirsdag. Her gjorde hun det klart at hun også vil vurdere å utsette den vedtatte konkurranseutsettingen av postmarkedet i Norge. Stortinget vedtok tidligere i år å avvikle Postens enerett til å formidle postsendinger i Norge imot stemmene til Ap, Sp og SV. Postens enerett til å formidle postsendinger opphører 1. januar 2007, to år tidligere enn EU har satt som frist. Konkurranseutsetting av postmarkedet i Norge må gjøres i takt med resten av EØS-området. Hvis vi åpner for å slippe inn store konsern i Norge, mens Posten ikke har anledning til å konkurrere ute, blir det en veldig skjev situasjon. Vi må ikke stille oss i en situasjon hvor Norge ligger i forkant og taper, sier Navarsete. Hun sier det kommer signaler fra flere andre land i EØS-området som vil skjerme sine posttjenester mot konkurranse. Jeg er ikke ferdigtenkt, men vil se nærmere på saken, sier Navarsete. Lover ikke milliarder Hun kan samtidig ikke love at milliardløftene de rødgrønne stemte for i Nasjonal transportplan følges opp i statsbudsjettet for 2006. Nasjonal transportplan krever 2,2 milliarder ferske kroner i snitt per år. Ingen penger ble satt av i det fremlagte budsjettet fra den avtroppende regjeringen. Vi må starte på den jobben i 2006-budsjettet, men jeg vil ikke være konkret i dag. Vi er i gang med budsjettarbeidet. Vi har kort tid på oss, og vi skal ha mange diskusjoner i regjeringen før jeg kan legge fram budsjettet 10. november, sier hun til NTB. Navarsete fossror De rødgrønne partiene og Frp stemte for transportplanen, men Navarsete kan ikke love 2,2 milliarder ekstra i 2006. Lederen av Stortingets samferdselskomité, Per Sandberg (Frp), er skuffet. Statsråden fossror. Det er tydelig at regjeringen ikke klarer å følge opp egne løfter. Det betyr at vi får ytterligere etterslep på samferdsel, både på vei og jernbane. Det er tydelig at handlingsregelen har slått ned for fullt tyngde for statsråden fra Senterpartiet, sier han.