Thor Eek

Boligpolitikk i bevegelse

Om vi skal klare å regulere et tilstrekkelig antall tomter til boligformål og sikre en fornuftig infrastruktur knyttet til Oslo og Akershus, krever det en helhetlig planlegging som vi ikke har i dag.

Thor Eek

Adm. dir.
Norske Boligbyggelags Landsforbund SA

Det kunne vært mine ord, men er det ikke. Ordene står skrevet i Jonas Gahr Støres bok, «I bevegelse» som kom ut i høst. Støre har helt rett. Vi trenger bedre planlegging for å bygge nok boliger tilpasset framtidens befolkningsutvikling. Hvorfor så ikke AP dette før? Rett skal være rett. De rød-grønne startet på tampen av sin regjeringsperiode med revisjon av de statlige planretningslinjene, men det var «boligminister» Sanner som i høst sørget for at de kom på plass.

For NBBL er det viktigste at retningslinjene nå også løfter fram boligforsyning som et særskilt og viktig område når disponering og bruk av arealer vurderes og når transportsystemer skal planlegges. Det blir viktig å økonomisere med knappe arealer når det skal reguleres for bolig og transport. Det er forhåpningsfullt at det så klart understrekes at hensikten med retningslinjene er å bidra til et godt og produktivt samspill mellom aktørene; kommune, stat og utbyggere.

Boligen er kjernen i transportmønsteret

Boligen er ikke bare det stedet vi oppholder oss når vi er hjemme. Boligen er utgangspunktet for vår forflytting mellom jobb, skole, fritidsaktiviteter, handel, offentlige tjenester og mye, mye mer. Boligen er det viktigste utgangspunktet for våre daglige bevegelser. Nye boliger må derfor bygges slik at det passer inn i både etablert og planlagt transportmønster, spesielt med hensyn til kollektivtrafikk. Boligutvikling kan ikke planlegges separat kun fordi det er en bra tomt, men må inkluderes i annen areal- og transportplanlegging. Et av de viktigste tiltakene det offentlige kan bidra med for økt boligbygging, er å bygge ut transportsystemer og annen infrastruktur i forkant av boligutbygging.

Finansiering

Samspill er viktig, ikke minst når det kommer til finansiering. Regjeringen har lagt inn forslag om å medfinansiere store kollektivsatsinger med 50 prosent. Det er bra. Forhåpentlig kan vi få bevegelse i Fornebu-banen, utvidelse av bybanen i Bergen og en del andre prosjekter. Det virker noe hult når AP med Jan Bøhler og Jonas Gahr Støre i spissen gikk ut på Dagsrevyen for noen uker siden og mente at staten bør strekke seg til å dekke 70 prosent av investeringsutgiftene, dersom kommunene bygger boliger nær kollektivlinjer og knutepunkter. Det er et godt forslag. I NBBL har vi ikke noe imot at staten tar et større ansvar også for store og avgjørende kollektivløsninger i pressområdene, men forslaget kommer på et underlig tidspunkt i forhold til gjennomføringskraft. Er det rett og slett opposisjonspolitikk som AP ønsket å gjennomføre i posisjon, men som de ikke fikk til? Inntil videre får vi stole på at de blå-blå holder ord og sørger for en 50/50 deling av kostnadene til store kollektivprosjekter av vesentlig betydning for pressområdene i Norge.

Politikerne må trå til!

Hovedtyngden av den store boligutbyggingen som må finne sted de neste 20 åra må komme i og rundt de store byene. Noe kan nok komme i distriktene, men alle trender tilsier at så vel innflyttere til Norge og nordmenn har en stor dragning til «storbyene».

Økt boligbygging krever modige politikere som klarer å se en helhet, og ta overordnet ansvar. Norge vokser. Innen 2030 har vi økt innbyggertallet fra 5 til 6 millioner. Befolkningsvekst, urbanisering, og infrastrukturproblemer i kombinasjon med for lav boligbygging viser at det haster med å ta nye grep. For å avslutte som jeg begynte, nemlig med et sitat fra Støres bok: Det er et nytt landskap for moderne politikk, å henge med i en så rask befolkningsvekst.