Vil offentliggjøre arbeidsulykkene

Statsbygg-sjef Harald Nikolaisen mener det er for mange ulykker og at byggenæringen må bli langt flinkere i HMS-arbeidet. Derfor vil han nå gå i bresjen for en offentliggjøring av ulykkene og nestenulykkene i næringen.

Dette er opplagt et interessant initiativ han nå lanserer. I sommer ble det undertegnet en helse-, miljø og sikkerhetserklæring (HMS-charter) hvor flere sentrale aktører i næringen var med, inkludert Statsbygg. Når styringsgruppen for charteret skal møtes neste gang vil Nikolaisen introdusere forslaget for de andre deltakerne.

Håpet er selvsagt at mer åpenhet rundt ulykkene og nestenulykkene vil skape en større oppmerksomhet rundt HMS-arbeidet og bidra til å belyse problemområder slik at man kan unngå tilsvarende ulykker ved senere anledninger. Han mener næringen må bli flinkere til å analysere ulykker for å lære bedre. Ikke minst ønsker han at nestenulykkene skal komme mer frem i lyset enn i dag – og at det her ligger mye nyttig kunnskap som kan være med på å bidra til en skjerping av HMS-arbeidet.

Byggenæringen er verstingen innen HMS – til tross for alle ressursene man har lagt ned i dette arbeidet- næringen må bli flinkere. Noen vil kanskje ikke være enige i at en offentliggjøring av ulykker og nestenulykker vil hjelpe - og at dette er noe som må ordnes internt. Vi tror derimot at dette kan være en spennende vei å gå. Et stadig tilbakevendende fokus på temaet vil bli langt mer nyttig om man har konkrete eksempler å forholde seg til. Om andre aktører i næringen kan få inngående kunnskap rundt bakgrunnen for ulykkene og nestenulykkene er vi overbevist om at mange vil finne tilsvarende faremomenter i egen virksomhet. Innen dette området bør det vært full åpenhet mellom virksomhetene – og også mellom de ulike bransjene i næringen. Om bare én alvorlig ulykke kan unngås vil det være verdt arbeidet.

Praktiske eksempler vil åpenbart også ha langt større gjennomslagskraft enn teoretiske fremstillinger, både i den enkelte virksomhet, men også for hele næringen. Å bygge opp et ulykkesarkiv vil kunne være et viktig bidrag for å redusere antall ulykker.

Dette forslaget er fortsatt på et tidlig stadium og det gjenstår å se hvordan dette vil kunne fungere i praksis. Man må finne en riktig form å hente inn og spre opplysningene– og her må alle de store og viktige aktørene delta. Nikolaisen forslår en frivillig ordning– og det er nok fornuftig. Om dette skal foregå gjennom tvang kan det føre til en underrapportering – og det er ingen tjent med.

Nikolaisen tar også opp et annet viktig aspekt – han mener byggenæringen må diskutere om den kan diskutere sin noe ensidige bruk av pris som tildelingskriterium på oppdrag. Dette er nok et utsagn som vil glede mange i byggenæringen. Han ønsker at systematisk HMS-arbeid må brukes som et kriterium i anbudsrunder.

Mange av de som regner seg som seriøse aktører i næringen har sett seg lei på at man kun ser på pris i anbudstildelinger – og at man mister mye på veien gjennom slike valg. Mange store byggherrer, inkludert Statsbygg selv, har pris som et helt avgjørende kriterium på enkelte oppdrag. Om vi kan få en dreining der fokuset på HMS kan bli tillagt høyere vekting, kan vi gå en interessant tid i møte.