Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bli med til varebilhimmelen

Volkswagen Oldtimer
‹ ›

Publisert: 03.06.2014 09:04. Sist endret: 03.06.2014 09:04.

Hannover er fødebyen til mange av Volkswagens nyttekjøretøy, men det er også stedet hvor de får nytt liv.

  • Viktig dag for næringens fremtid

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg

  • Elbiler og ladbare bensinhybrider toppet nybilsalget i februar

  • Stans ved 28 byggeplasser i 2021 grunnet smittevernbrudd

Nettleder

Viktig dag for næringens fremtid

Les også:

  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • Elbiler og ladbare bensinhybrider toppet nybilsalget i februar
  • Stans ved 28 byggeplasser i 2021 grunnet smittevernbrudd
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven
  • Full rettsseier til Risa mot Q-Meieriene
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Evakuerte etter ras i Halden får flytte hjem igjen
  • 50 meter bredt steinras i Bergen - stenges til tirsdag
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg

Flere kontrakter

  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorChristian Aarhus

Volkswagen nyttekjøretøy har i over 60 år siden satt sitt preg på Hannover. Fabrikken i byen produserte 128.000 Transportere og 25.000 Amaroker i fjor, i tillegg til produksjon av Porsche Panamera. Men de 10.900 ansatte på fabrikken og 1.100 robotene får ha oss unnskyldt. I vår øyne er ikke dette det mest spennende VW-verkstedet i byen. Den prisen går til Volkswagen Oldtimer.

Utstilling

På 7.000 kvadratmeter har VW-konsernet opprettet en egen restaureringsenhet for nyttekjøretøy et kvarters kjøretur fra den store fabrikken. Her kan kunder fra hele verden få restaurert de gamle Transporterne sine, Bulli som de kalles på tysk. Dessuten er et stort antall av fabrikkens egne biler utstilt i den i den store hallen, og Volkswagen leier dem regelmessig ut til kunder.

Hvis man har et snev av bilinteresse er det veldig lett å la seg rive med av det som møter deg i verkstedhallen. Rekke på rekke med for det meste klassiske folkevognbusser. En bil er gjort om til en bar for det tyske bryggeriet Becks, mens ved siden av står et vrak som har stått inne i en låve i Østerrike i 40 år.

Her er den gamle Transporteren til The Who-gitaristen Pete Townshend, en T2 innredet med farger og symboler for det lokale fotballaget Hannover 96, diverse spennende camping- og utrykningsvarianter samt helt stilrene nye og gamle Transportere.

En av bilene som ikke ser spesielt spennende ut ved første øyekast, en sort Transporter T3, viser seg bokstavelig talt å være en ulv i fåreklær. Bilen har store luftinntak på siden. Bak på bilen står det skrevet Carrera. En av de andre journalistene som er med på turen kjenner med en gang igjen Porsche-modellen.

Det viser seg at Volkswagen spesialtilpasset 15 eller 16 Transporter Type 3 for Porsche i forbindelse med at de måtte ha supportbiler til Paris-Dakar-rallyet på 80-tallet. B32 kalles transporter Porschen som skjuler en 911 Carrera-motor.

Restaurering

De gamle Transporterne er et ikon. Designet fra en enkel blyanttegning på en notatblokk i 1947, ble Type 2 som den ble kalt (Type 1 er bobla) en viktig brikke i gjenoppbyggingen av Tyskland etter krigen, og senere et symbol på hippie-tiden. I de senere år har den også blitt et samlerikon.

I Tyskland er interessen for de eldste Transporterne enorm, og så stor at bilen er den eneste i Volkswagen-gruppen som har fått et eget dedikert og fabrikkeid restaureringsverksted.

Mens vi blir geleidet rundt i verkstedet må plutselig guiden vår gå i fra. Han tar i mot en ung mann som har levert inn sin gamle Transporter, og som skal få se bilen etter at hele bilen er skrudd fra hverandre. Dersom det er mye som må byttes kan hele restaureringen komme på opp mot 100.000 euro.

Litt senere møter vi igjen kunden inne på verkstedet. Hele bilen er plukket fra hverandre, og selv om vi ikke har sett utgangspunktet, kan bilen umulig ha vært i særlig god stand. Prisen må nødvendigvis ha havnet i nærheten av det stipulerte kostnadstaket, men allikevel går mannen rundt med et barnslig glis. Ekte bilkjærlighet.

Nøkkelord:

Bil, Bildekarusell
 

Kjempehopp for OBOS- prisene i Oslo

Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven

 

AF bygger Os skole og idrettsarena

 

Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen