TBM-enes tilbakekomst

Jernbaneverket er nå i ferd med å realisere to store tunnelprosjekter ved hjelp av TBM (tunnelboremaskin); nye Ulriken tunnel og Follobanen. Fra før har også Statkraft og LNS satt i gang boringen av Nedre Røssåga kraftverk med TBM.

Dermed er Norge igjen i ferd med å bli en TBM-nasjon. Norge har også tidligere gjennomført ulike prosjekter med denne metoden, men det er nå 25 år siden større samferdselsprosjekter er blitt bygget med TBM. Man kan trygt si at Norge de siste tiårene har vært et drill and blast-land. Det har også ført til at mye av TBM-kompetansen som tidligere ble bygget opp den senere tiden har forsvunnet, eller i alle fall blitt lagt bort. Nå kan man bygge opp igjen denne kompetansen. Det har også vært stor utvikling av maskinene i løpet av denne tiden, og det skal bli spennende å  følge prosjektene når de kommer skikkelig i gang.

Enkelte har nok vært litt skeptiske til at TBM igjen skal bli benyttet i store prosjekter i Norge, ettersom vi ligger i verdenstoppen med den tradisjonelle måten å bygge tunneler på. Men nå skal man snart i gang, så får vi se hvordan fremdrift og resultat vil bli.

Ved å bygge opp igjen TBM-kompetansen vil mange kunne høste nyttige erfaringer, både på byggherre-, rådgiver- og entreprenørsiden. Det er Skanska i kompaniskap med Strabag som ligger an til å sikre seg kontrakten for nye Ulriken tunnel for Jernbaneverket, til en verdi av 1,3 milliarder kroner. Noe frem i tid vil det også bli bestemt hvem som stikker av med den store kontrakten på Follobanen.

Selv om TBM nå er på vei opp igjen i Norge, vil vi nok i overskuelig fremtid være et drill and blast-land. Her har vi mye kunnskap. Men ved at TBM nå kommer på flere store prosjekter, er vi også i stand til å sikre oss nødvendig TBM-kompetanse. Den kan bli verdifull for de norske selskapene. Denne kompetansen burde være mulig å benytte både hjemme og ute også senere, så vi håper de norske aktørene griper denne muligheten.