Lydhør Listhaug besøkte Moelven Våler

Landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) var tirsdag på turné i Hedmark og besøkte blant annet Norges største sagbruk, Moelven Våler. Der ble hun presentert for skog- og treindustriens utfordringer. ─ Jeg vil bidra til økt verdiskapning fra skogen, repliserte en offensiv Listhaug.

Skogkommuner får vegskryt

Kommunene Våler og Åsnes for skryt fra næringen for å ha åpnet opp sine kommunale veger for tømmerbiler opp til 60 tonn.

─ Våler kommune har vært offensiv de siste 15 årene for at det kommunale vegnettet skal være tilpasset det offentlige. Det har ikke vært noe skippertak. Vi har vært forberedt for ordningen som nå kreves i forhold til 60 tonn de siste 10 årene og var klare med en gang ønsket kom, sier Vålerordfører Kjell Konterud (Ap).

Også nabokommunen Åsnes har en høy standard på de kommunale vegene.

─ Vi har tatt opp problemstillingen i Glomdalen regionråd som er en sammenslutning av sju kommuner. Her jobbes det aktivt for at de andre kommunene i området skal klare å få på plass så mange kommunale veger som mulig opp til 60 tonn, opplyser Konterud.

Ordføreren vektlegger betydningen og viktigheten av skogens fornybare verdikjede.

─ Kommunen ønsker å  legge optimalt til rette slik at skog- og treindustrien får rammevilkårene som kreves for å fungere, sier Konterud.

Det var en solid forsamling som tok imot landbruksministeren på sagbruket Moelven Våler i Hedmark.

Sagbruket regner med å ha et tømmerforbruk på  310.000 m3 i 2013 og hver dag kommer det 35 tømmerbiler med last hit.

─ Felles mål
Fylkesmann Sigbjørn Johnsen innledet gjennom å tegne et bilde av hvor viktig skogen og treindustrien er for Hedmark fylke.

─ Hver tredje tømmerstokk som leveres til industrien kommer fra Hedmark. Det betyr at fylket er hovedsetet for norsk skogbruk og Moelven er en tung aktør i verdikjeden. I dette fylket har vi en komplett verdikjede i skogen som det er viktig å ta vare på og utvikle, uttaler Johnsen.

Han poengterte at arbeidet med Skog22 er utrolig viktig for både fylket og skogbruket i Norge.

─ Det viktigste denne næringen kan gjøre er å definere felles mål, men at den likevel evner å arbeide med en helhet der man ser de ulike aktørene i sammenheng. Vi må bygge gode nettverk og bli flinkere til å heise flagget også når naboen skaper noe positivt, sier fylkesmannen.

Gunstigere å investere i Sverige
Direktør Anders Lindh i Moelven Våler introduserte sagbrukets utfordringer for den ferske landbruksministeren.

─ For oss er det så enkelt at vi må være konkurransedyktige i forhold til kostnadsnivået vi operer under. Dette sagbruket er industrielt bygget og vi kjører med et altfor lavt volum i forhold til forutsetningene vi har. Det er gjennom økt produksjon og lavere kostnader vi kan konkurrere med de beste i Sverige og Finland. Det vi ber om fra myndighetene er som industrien ellers i Norge forutsigbarhet og like konkurransevilkår, påpeker Lindh.

Lindh har selv flyttet fra Sverige til Hedmark for å utvikle Moelven Våler. I et konsern hvor han må kjempe om investeringsmidler også med kolleger på den andre siden av Kjølen, har han vanskelig å forstå hvorfor det skal være skattemessig gunstigere å investere i Sverige.

─ I Sverige er det mer effektive avskrivningsregler for investeringer enn i Norge. Vi skulle gjerne hatt de samme forutsetningene, sier han.

60 tonn - mye gjenstår
Regjeringen åpnet for å kjøre vogntog på 60 tonn for å sikre skog- og treindustrien lavere transportkostnader. Tiltaket er estimert å gi næringen en besparelse på 170-180 millioner kroner.

Les også:Statens vegvesen avviser uenighet om tunge tømmerbiler

─ Det er positivt og gir oss de samme rammebetingelsene som i Sverige. Men det holder ikke hvis det kun er riksvegene det er åpnet for 60 tonn. Fra en skogsbilveg må man også kjøre via en kommunal- eller fylkesveg. Her i vårt område har vi vært heldige siden i prinsippet alle kommunale veger er åpnet for 60 tonn, men dessverre er det ikke slik for mange av mine kolleger ellers i Norge. Det er mange kommuner som ikke har gjort jobben, framholder Lindh til landbruksministeren.

Listhaug opplyser at regjeringen har lagt 30 millioner kroner ekstra i potten til skogsbilveger for 2014.

─ Denne ekstrabevilgningen til skogsbilveger kan gi en produksjonsøkning på 3 milliarder kroner. Det viser at dette er en næring som har kjempestore muligheter nesten uten at staten trenger å bruke penger i det hele tatt. Men bevilgningen til skogsbilvegene hjelper ikke mye hvis det ikke er mulig å transportere tømmeret videre, påpeker Listhaug.

Vil ha økt verdiskapning fra skogen
Listhaug sier at hun er opptatt av skog- og treindustrien.

─ Dette er en næring jeg synes det er spennende å lære mer av. Jeg kommer til å jobbe aktivt for å øke verdiskapningen fra skogen. Jeg mener den har store muligheter og at det er en god klimapolitikk. Vi bruker mye penger på å bevare regnskogen, men vi har en kjemperessurs i Norge som vi dessverre ikke har tatt godt nok vare på de siste årene. Det må vi få gjort noe med og det er derfor vi nå blant annet øker bevilgningene til skogsbilveger. Det har det vært lite av de siste årene, sier hun.

Landbruksministerne mener det trengs mer privat kapital for å ta i bruk mulighetene som ligger i skog- og treindustrien.

─ Skog22 vil blant annet se på hvordan vi kan få vekket den private kapitalens interesse for næringen, sier hun.